8 październik 2019

Komunikacja w firmie – strategia, zasady, narzędzia

Wyniki badań Trendy HR 2018 wykazują, że dla pracowników bardzo ważne jest przyjazne miejsce pracy, czyli takie, które cechuje elastyczność oraz idea współpracy pomiędzy zespołami. Kolejnym elementem, którego znaczenie rośnie wśród respondentów jest potrzeba otrzymania wsparcia ze strony menedżera, co wskazuje na chęć utrzymywania częstej i bliskiej komunikacji z przełożonym .
REKLAMA
Zgodnie z raportem z 2019 roku jednym z największych wyzwań firm w tym roku jest poprawa jakości doświadczeń pracownika. Zdaniem aż 82% badanych jest to istotna kwestia, a 26% uznało ją za pilną . Odpowiedzią na potrzeby pracowników i wyzwania pracodawców jest dobrze skrojona komunikacja wewnętrzna. Bardzo ważne jest, żeby dbać o ciągłą i efektywną wymianę informacji.

Działania w zakresie komunikacji powinny być realizowane w zgodzie ze strategią employer brandingową i HR-ową firmy. Raport EB z 2018 roku wykazuje jednak, że niewiele firm posiada takie wytyczne. Zaledwie 18% respondentów wykazało, że firma kieruje się jasno zdefiniowaną strategią kształtowania wizerunku pracodawcy. Jednocześnie badani stwierdzili, że posiadanie tego rodzaju wytycznych w znacznej mierze definiuje proces komunikacji firmy (aż 55% respondentów), w szczególności umożliwia prowadzenie spójnej komunikacji (87%), zwiększenie zaangażowania wśród pracowników (84%) oraz ułatwia przyciąganie talentów do organizacji (81%) . Ponieważ komunikacja ma duży wpływ na istotne dla firmy czynniki, warto zastanowić się, jakie podjąć kroki, żeby ją usprawnić. Jeśli stworzenie strategii nie jest możliwe, warto przeanalizować choć kilka istotnych elementów, o których poniżej.


Cel

Planując działania w ramach komunikacji, należy zastanowić się nad tym, jakie powinna realizować cele. Najlepiej jeśli wynikają one z przeprowadzonego wcześniej audytu i korespondują z długoterminową strategią firmy. Nawet jeśli nie posiadamy tego rodzaju informacji, warto przed rozesłaniem wiadomości do pracowników odpowiedzieć sobie na pytanie – co dzięki wysłanej informacji chcemy osiągnąć? Działania prowadzone w ramach komunikacji wewnętrznej mogą dotyczyć następujących obszarów:
  • motywowania (np. do podnoszenia kwalifikacji zawodowych),
  • informowania (np. o planach firmy, zmianach, strukturze),
  • angażowania (np. do przekazywania uwag, do podjęcia działań w ramach realizowanej akcji),
  • integrowania (np. wokół wspólnej wizji).

Tworzenie strategii jest ciągłym procesem, dlatego nasze cele mogą się zmieniać, warto jednak o nich pamiętać, gdyż one zadecydują o sposobie formułowania komunikatu .


Grupa docelowa

Poza tym duże znaczenie ma grupa docelowa. Grupa pracowników w firmie nie jest jednorodna, dlatego powinniśmy określić podgrupy, które wyróżnia inny sposób komunikacji, oczekiwania w tym zakresie czy preferencje odnośnie do stosowanych narzędzi. Częstą praktyką w ramach tworzenia strategii komunikacji jest tworzenie person, czyli charakterystyk przedstawicieli danej grupy lub opisów całej grupy. Podczas tworzenia tego rodzaju person warto uwzględnić m.in. takie elementy, jak:
  • cechy demograficzne,
  • narzędzia, do których mają dostęp,
  • narzędzia, z których chętnie korzystają,
  • narzędzia, które omijają (i z jakiego powodu),
  • styl komunikacji, który preferują,
  • informacje, którymi się interesują .

Narzędzia

Istotnym elementem, jeśli chodzi o skuteczność komunikacji, jest również dobór narzędzi. Obecnie najpopularniejszymi metodami komunikacji w ramach firmy są poczta elektroniczna (98%) oraz kontakt telefoniczny (92%). Jednak zgodnie z prognozami, w przeciągu najbliższych 3 do 5 lat sytuacja znacząco się zmieni. Niewątpliwie zmniejszy się liczba spotkań tradycyjnych (aż o 44%), przez co wzrośnie zastosowanie platform do komunikacji online (np. Slack) oraz komunikatorów społecznościowych (np. Messanger, Skype) czy częstotliwość kontaktu za pośrednictwem mediów społecznościowych związanych ze środowiskiem pracy (np. LinkedIn, Yammer) .

Coraz więcej firm szuka alternatywnych form komunikacji. Chcą w ten sposób zainteresować komunikatem zabieganych pracowników. Jednym z  ciekawych pomysłów jest zastosowanie wideo w komunikacji wewnętrznej. Kolejnym niesztampowym rozwiązaniem jest użycie wirtualnej rzeczywistości do prowadzenia spotkań. To rozwiązanie umożliwia użytkownikom zaaranżowanie wydarzenia w wybranej przez siebie przestrzeni. Nawet na bezludnej wyspie.


Komunikat

Jeśli chodzi o komunikację, to równie ważne jak dobór narzędzi, są treść i sposób formułowania informacji. Komunikaty możemy podzielić na trzy grupy. Pierwszą są te wiadomości, które dotyczą samych pracowników. W tej kategorii mogą znajdować się informacje dotyczące wyników pracy danej osoby czy też jej obowiązków. Drugą grupą wiadomości są te, które dotyczą korzyści wynikających z pracy. Informacje na temat wynagrodzenia, benefitów i warunków pracy są niewątpliwie chętnie czytane przez pracowników. Na trzecim miejscu, jeśli chodzi o zainteresowanie pracowników tymi treściami, znajdują się informacje o firmie. Są to na przykład nowości produktowe czy strategia firmy. Częstotliwość pojawiania się poszczególnych informacji będzie zależała od grupy docelowej. Oczywiście kierownictwo będzie bardziej zainteresowane wiadomością o zmianach na poziomie firmy niż szeregowy pracownik. Chuck Gose  sugeruje jednak, żeby aż cztery komunikaty wysyłane do pracownika dotyczyły pracy danej osoby, jeden był poświęcony kwestiom korporacyjnym i jeden niósł rozrywkę. Dzięki takim proporcjom pracownicy powinni chętniej zaglądać na kanały komunikacji firmowej .

Poza stosunkiem poszczególnych treści, znaczenie ma również liczba wysyłanych wiadomości. Im więcej  będziemy ich wysyłać, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że pracownicy zwrócą na nie uwagę. Przed wysyłką warto się zastanowić, czy pracownik musi otrzymać dane informacje, a jeśli nie, to jakie korzyści wynikną z przesłania komunikatu.

Komunikacja wewnętrzna ma ogromne znaczenie. To, w jaki sposób przekazujemy zadania, dajemy feedback czy po prostu formułujemy wiadomości, wpływa na ich odbiór. A odbiorca nie może tracić czasu na zastanawianie się, co kto miał na myśli. Komunikat musi być dla niego czytelny. W OLX Praca wiemy, jak ważne jest tworzenie zrozumiałych treści i dobra komunikacja wszystkimi kanałami – wyjaśnia Anna Janowczyk, Senior Communications Specialist z OLX Praca.

Efektywna komunikacja wewnętrzna jest sporym wyzwaniem dla każdej firmy. W dobie nadmiaru informacji coraz trudniej zwrócić uwagę pracownika na istotne wiadomości. Wzięcie pod uwagę wymienionych powyżej elementów, zwiększy szansę na to, że będzie ona dopasowana do potrzeb odbiorcy, a co za tym idzie – osiągniemy cel, jaki komunikat ma realizować.
PRZECZYTAJ JESZCZE
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Poznaniu

kiedy
2019-10-21 17:00
miejsce
Teatr Muzyczny w Poznaniu, Poznań,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-10-21 19:00
miejsce
Sala Ziemi, Poznań, ul. Głogowska 14
wstęp biletowany
kiedy
2019-10-21 20:00
miejsce
Teatr Muzyczny w Poznaniu, Poznań,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-10-22 19:00
miejsce
Sala Ziemi, Poznań, ul. Głogowska 14
wstęp biletowany




Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.