Czy macierzyństwo przeszkadza w karierze?

Ponad połowa pań zajmujących w organizacjach wyższe stanowiska posiada przynajmniej jedno dziecko i potwierdza, że macierzyństwo nie przeszkadza w rozwoju kariery. Również organizacje zmieniły swoje podejście - obecnie ponad 60% firm wspiera kobiety w ich macierzyństwie.

Na rynku panuje przekonanie, że kobiety odkładają macierzyństwo na dalszy plan, jeżeli chcą w życiu osiągnąć zawodowy sukces. Również mówi się, że macierzyństwo jest źle odbierane przez organizacje, a pracodawcy, kobiety, decydujące się na założenie rodziny, traktują gorzej, a w przyszłości szukają nowych osób na ich miejsce. W praktyce wygląda to zupełnie inaczej.

Być matką

Tegoroczne badanie firmy doradztwa personalnego HRK SA pt. „Manager w szpilkach”, przeprowadzone na aktywnych zawodowo kobietach, zajmujących wyższe stanowiska w organizacjach, wykazało, że 53% ankietowanych pań posiada przynajmniej jedno dziecko. Z kolei 64% z nich nigdy nie odczuło negatywnego stosunku względem informacji o ich urlopie macierzyńskim.

Organizacje doceniają u pań ich kompetencje, zaangażowanie oraz umiejętność zarządzania czasem. Jak twierdzi wiele pań, macierzyństwo doskonale wpływa na produktywność, zmienia życiowe priorytety oraz powoduje większe zainteresowanie work-life balance. Macierzyństwo również inspiruje, znamy wiele przypadków, w których panie zdecydowały się założyć własny biznes lub po urodzeniu dziecka postawiły na intensywniejszy rozwój kariery.

Dla pracodawców matki też są cenionym zasobem, bowiem potrafią lepiej zarządzać swoim czasem, skupiają się na szybszym osiąganiu celu oraz są bardziej zdeterminowane i konkretniejsze w biznesie.

- Kobiety, które odniosły sukces, są dobrymi ambasadorkami innych kobiet. Są inspiracją. Bardzo często występują na konferencjach, kongresach, pokazują, że warto inwestować w siebie, podejmować wyzwania, oczywiście płacąc pewną cenę, ale też wspierają inne kobiety w ich dążeniach i ambicjach. Nasze tegoroczne badanie „Manager w szpilkach”  pokazuje jednak, że największym blokerem kariery kobiet są one same. Przyczyny to m.in. niskie poczucie własnej wartości czy też brak wiary w siebie i swoje umiejętności. Prowadząc procesy rekrutacyjne nie sposób nie zauważyć, iż panie mają tendencję do bagatelizowania swoich osiągnięć czy bardzo surowej oceny własnych kompetencji i umiejętności. Nie możemy więc mówić, że macierzyństwo stanowi jakąkolwiek barierę w rozwoju kariery – mówi Magdalena Bylinowicz, Executive Manager w HRK SA

Podejście organizacji

Według badania HRK obecnie ponad połowa organizacji wspiera kobiety w roli matki (58%). Ankietowane menedżerki nigdy nie odczuły dyskryminacji z powodu bycia matką, przejawiającej się w niechęci czy odsunięciu od kluczowych projektów. Również czuły się pewne, że po powrocie z urlopu macierzyńskiego ich miejsce nie zostanie zajęte przez kogoś innego. Według jednej z ankietowanych: "ciąże dobrze świadczą o firmie, bowiem pracownicy czują się bezpiecznie".

Panie wskazują jednak elementy, które organizacje mogą poprawić – dla pań dużym ułatwieniem byłoby wprowadzenie elastycznego czasu pracy (26%), home office (22%) oraz dopłata do żłobków i przedszkoli (8%). Wśród innych rzeczy znalazły się: firmowe przedszkole, okolicznościowe prezenty dla dzieci, dodatkowe dni urlopu, tematyczne firmowe imprezy, np. pikniki rodzinne. Wprowadzenie tych rzeczy znacznie ułatwi godzenie kariery z rolą matki.

Wciąż jednak zdarzają się wyjątki 

Część badanych pań alarmuje, że są firmy, gdzie brakuje wyrozumiałości względem matek, które potrzebują wyjść wcześniej z pracy, by np. odebrać dziecko z przedszkola, czy też brakuje wyrozumiałości względem choroby dziecka - każde wcześniejsze wyjście z pracy spotyka się z niechęcią i próbą wzbudzenia w kobiecie poczucia winy. Również istnieją firmy, gdzie kobieta nie otrzymuje jasnego komunikatu, że po powrocie jej miejsce nie będzie zajęte.

Niestety, swoje trzy grosze dokładają również członkowie rodziny. Uczestniczki badania wskazują brak pomocy ze strony partnerów w codziennych obowiązkach, a także presję ze strony bliskich, by spędzały jak najwięcej czasu z rodziną, a karierę odłożyły na bok. Z kolei u tych, które postanowiły posiadać rodzinę i karierę, próbuje wzbudzić się poczucie winy. Takie zachowanie niestety negatywnie wpływa na obraz „kobiety-matki”, skutecznie zniechęcając kobiety do działania.

Patrząc na to, że obecnie kobiety stanowią już 52% (dane GUS z 2018 r.) ogólnej ludności w Polsce, wszelkie rzucanie kłód po nogi jest niewskazane. Rynek winien docenić ich ogromny wkład w rozwój nie tylko kolejnych pokoleń, ale również niejednego biznesu. 

REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Poznaniu

kiedy
2019-09-19 18:00
miejsce
Kino Apollo, Poznań, ul....
wstęp biletowany
kiedy
2019-09-19 19:00
miejsce
9 Stóp ACKiS, Poznań, Piątkowska 92
wstęp biletowany
kiedy
2019-09-19 20:00
miejsce
TROPS Akademickie Centrum Kultury,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-09-19 20:00
miejsce
Pub Strzelnica, Poznań, Wrocławska 5
wstęp biletowany




Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

email:
hasło:
 
bezpieczne logowanie SSL
zapomniałem hasła | zarejestruj się