FPS H. Cegielski dostarczy woj. lubuskiemu 6 elektrycznych pociągów za 245 mln zł
Jak zaznaczono w informacji prasowej Ministerstwa Aktywów Państwowych, podpisanie umowy oznacza dla FPS rozpoczęcie fazy seryjnej produkcji EZT Plus. Podkreślono także, że dzięki opracowaniu przez poznańską spółkę pojazdów z rodziny Plus, firma po raz pierwszy od dekad poszerzyła swoją ofertę o nową kategorię produktu; do tej pory FPS produkowała głównie wagony kolejowe.
Kupione przez województwo lubuskie pojazdy mają mieć długość do 82 metrów i poruszać się z prędkością maksymalną 160 km/h. Każdy z zespołów trakcyjnych ma mieć 180 stałych miejsc siedzących dla pasażerów. Pojazdy będą wyposażone w systemy Wi-Fi, monitoring, informację pasażerską oraz toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Cytowany z komunikacie prezes Zarządu FPS Cegielski Grzegorz Kucia podkreślił, że podpisany w piątek kontrakt to "dowód na to, że polski przemysł kolejowy ma ogromny potencjał, a FPS Cegielski jest gotowy, by sprostać najwyższym standardom".
"Dzięki współpracy z Grupą Agencji Rozwoju Przemysłu (do której należy poznańska firma - PAP) oraz inwestycjom w nowoczesne technologie, stawiamy kolejny krok w rozwoju polskiej kolei" - zapewnił Kucia.
Z kolei w informacji prasowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego przypomniano, że region wykorzystuje obecnie dwa pociągi Plus o napędzie spalinowo-elektrycznym.
Zgodnie z umową, do 30 listopada 2028 r. FPS ma dostarczyć woj. lubuskiemu cztery składy, a kolejne dwa do 30 listopada 2029 r.
Wartość całego projektu wynosi ponad 245 mln zł, z czego ponad połowa - 127, 4 mln zł - stanowi unijne dofinansowanie.(PAP)
szk/ drag/
