Od czwartku przywrócenie ruchu przy powstających mostach Berdychowskich
"Zależało nam na jak najszybszym przywróceniu ruchu na wyłączonych odcinkach Wartostrady, gdyż zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważne są dla mieszkańców i turystów. Już na początku sierpnia udostępniony został odcinek pod mostem po stronie Chwaliszewa. Dzięki priorytetowemu potraktowaniu prac związanych z tą popularną trasą, możliwe jest także otwarcie górnej Wartostrady wzdłuż zachodniego brzegu rzeki, między mostem św. Rocha a parkiem Stare Koryto Warty. Równocześnie po stronie Berdychowa znów będzie można korzystać z dolnego odcinka, czyli pod krótszym mostem" – poinformował wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie Tomasz Płóciniczak.
Spółka PIM podała, że otwierane w czwartek, 5 września, fragmenty zyskały nową nawierzchnię, zostały też dostosowane do powstającej wokół infrastruktury. Wskazano, że zmiany planowane na ten dzień dotyczą też skrzyżowania ul. Berdychowo i Rychlewskiego, które będzie dostępne już w docelowym kształcie. W ostatnich dniach trwały tam roboty wykończeniowe, m.in. ułożone zostały płyty na ostatnim fragmencie chodnika oraz nawierzchnia drogi rowerowej.
"W efekcie zmian będzie można poruszać się już wszystkimi odcinkami trasy wzdłuż rzeki. Nieczynne pozostaną pochylnie, jedna przy moście św. Rocha po stronie Chwaliszewa, łącząca dolny i górny odcinek, a także nowo budowana na Berdychowie. Po stronie Chwaliszewa prowadzony nadal jest dojazd do budowy, dlatego w dalszym ciągu pochylnię zastępują tam tymczasowe schody, ale osoby poruszające się w tym rejonie, dzięki ponownemu udostępnieniu górnego odcinka Wartostrady, mogą także skorzystać z pochylni przy Parku Stare Koryto Warty. Zachęcamy do wybierania bardziej komfortowego połączenia w rejonie mostu Królowej Jadwigi lub właśnie przy parku, gdzie w ramach prac dopuszczony został ruch rowerowy po pochylni" – zaznaczyła spółka.
Poinformowano ponadto, że ze względu na zakończenie prac konstrukcyjnych na budowie obu mostów łączących Chwaliszewo, Ostrów Tumski i Berdychowo, wykonawca mógł zdemontować już wszystkie podpory tymczasowe. Oznacza to, że mosty opierają się już wyłącznie na własnych konstrukcjach. Z placu budowy po stronie Ostrowa Tumskiego wyjechał też dźwig realizujący na wcześniejszym etapie konstrukcję mostu, co pozwoliło na rozpoczęcie budowy schodów terenowych w zajmowanym przez ten sprzęt miejscu.
"Konstrukcja dłuższego mostu, czyli między Chwaliszewem a Ostrowem Tumskim, pokrywana jest powłoką antykorozyjną. Na obecnym etapie trwają ostatnie prace w zakresie spawania oraz trwa montaż rur, w których zostaną umieszczone elementy teletechniki i elektryki. Z kolei na krótszym moście, prowadzącym na Berdychowo, trwają prace związane z odwodnieniem. Wykonano tam także warstwę gruntującą na powierzchni pomostu w ramach przygotowań do prac nawierzchniowych. Przypominamy, że na obu mostach wprowadzona zostanie separacja ruchu pieszego i rowerowego, przestrzeń na mostach zostanie więc podzielona" – wskazano.
Spółka przypomniała, że Mosty Berdychowskie mają ułatwić komunikację okolic kampusu Politechniki Poznańskiej z południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym ze Starym Rynkiem. Nad Wartą i Kanałem Ulgi powstały dwie konstrukcje tworzące jednolitą całość pod względem architektonicznym. Realizowane zadanie obejmuje też chodniki, pochylnie, schody, oświetlenie, małą architekturę i nową zieleń.(PAP)
ajw/ jann/