Od soboty tramwaje wracają do centrum i na trasę kórnicką
W sobotę, 16 grudnia, otwarty zostanie przejazd przez centrum zarówno na ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego w kierunku Rataj, jak i od ulicy Podgórnej przez Al. Marcinkowskiego i 27 Grudnia w stronę mostu Teatralnego oraz przez ulicę Mielżyńskiego i Fredry także w kierunku "Teatralki".
Jak podkreślił we wtorek poznański magistrat, montaż i testowanie sieci trakcyjnej w centrum miasta zostały zakończone. „Były to prace konieczne do wykonania. Podłączanie trakcji na zmodernizowanych trasach na ulicy 27 Grudnia i Gwarnej, spowodowało odcięcia zasilania także na innych odcinkach, np. Al. Marcinkowskiego czy ul. Mielżyńskiego” - wskazano.
Poinformowano także, że zanim tramwaje będą mogły pojechać trasami w centrum, konieczne będą jeszcze testy wykonane wszystkimi typami taboru MPK Poznań oraz demontaż tymczasowych nakładek torowych na ulicach 27 Grudnia i Lewandowskiej.
„Nadchodzi wyczekiwany przez mieszkańców moment uruchomienia wszystkich tras tramwajowych. 16 grudnia dojedziemy wygodnie do zmieniającego się centrum miasta. Tramwaje wrócą też na trasę kórnicką. Z dużą determinacją podeszliśmy do realizacji tych inwestycji, bo wiedzieliśmy, że warto wykorzystać środki unijne. Jestem przekonany, że nowa infrastruktura będzie dobrze służyć pasażerom przez wiele lat. Dziękuję mieszkańcom za cierpliwość, jaką wykazali podczas koniecznych utrudnień komunikacyjnych” – podkreślił we wtorek prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.
Prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie Justyna Litka zaznaczyła, że przebudowane torowiska wzdłuż pl. Wolności, na ul. 27 Grudnia i Gwarnej są już niemal gotowe na przyjęcie pasażerów.
„Pozostały nam jedynie jeszcze próby techniczne nowej infrastruktury, które odbędą się jeszcze w tym tygodniu. Torowisko między ul. Jana Pawła II a os. Lecha zostało już przetestowane, otrzymaliśmy także pozwolenie na użytkowanie. Odcinek między ul. Jana Pawła II a os. Lecha jest ostatnim etapem wieloletniego programu przebudowy torowisk na Ratajach, od trasy kórnickiej, przez torowisko wzdłuż ul. Chartowo wraz z rondem Żegrze, po nowy odcinek do osiedli przy ul. Unii Lubelskiej” – wskazała.
Tramwaje od 16 grudnia będą kursować zgodnie z nowym, stałym układem komunikacyjnym przygotowanym przez Zarząd Transportu Miejskiego.
Jak tłumaczył dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu Jan Gosiewski, „pod uwagę brano możliwości wynikające z nowych inwestycji, jak skręt tramwaju z ul. Towarowej w prawo w Św. Marcin i odwrotnie. Uwzględniono też obserwacje dotyczące funkcjonowania nowych tras - na Naramowice i do Unii Lubelskiej”. Dodał, że „nowy układ sieci tramwajowych miał pierwotnie zostać wprowadzony z początkiem 2024 roku, jednak otwarcie tras w centrum i na Ratajach spowodowało, że możemy go wprowadzić wcześniej”.
Poznański magistrat poinformował, że na trzech przejściach przez torowisko (pomiędzy przystankami Polanka i Łacina, przy przystanku Os. Tysiąclecia oraz na końcowym odcinku przy os. Lecha) nie będzie jeszcze działała nowa sygnalizacja świetlna - piesi powinni zwracać szczególną uwagę na tramwaje. Dostępne są także dla nich nowe chodniki, natomiast droga rowerowa wzdłuż torów pozostanie jeszcze przez jakiś czas nieprzejezdna. Systematycznie udostępniana ma być infrastruktura przystankowa, w tym mała architektura i oświetlenie.
Magistrat zaznaczył, że „gdy tylko będzie to możliwe, otwierane będą ostatnie schody i zjazdy na przystanki”. Zapewnił także, że pozostałe do wykonania prace w rejonie torowiska nie będą miały wpływu na ruch tramwajów. (PAP)
autor: Anna Jowsa
ajw/ apiech/