Rada Miasta za podwyżkami cen biletów na komunikację
Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu (ZTM) w swoim komunikacie zaznaczył, że obecnie cena miesięcznego Biletu Metropolitalnego na strefę A wynosi 119 zł i jest o 30 zł niższa od takiego samego biletu sprzedawanego bez ulgi za płacenie podatków w Poznaniu, lub jednej z 19 okolicznych gmin odpowiedzialnych za organizację transportu w aglomeracji.
Zgodnie z wtorkową uchwałą rady miasta, od 1 września przyszłego roku, ceny biletów okresowych dla pasażerów rozliczających podatki w Poznaniu lub jednej z gmin pozostających w systemie ZTM nie zmienią się. Z kolei koszt biletów okresowych dla osób niekorzystających z ulgi metropolitalnej wzrośnie o około 33 proc.
"Pozostawienie cen Biletów Metropolitalnych bez zmian wynika z dbałości Miasta o zapewnienie jak najlepszych warunków życia dla jego mieszkanek i mieszkańców. Chodzi przede wszystkim o osoby, które rozliczając swoje podatki w miejscu zamieszkania, przyczyniają się do powiększania zasobów finansowych, jakimi Miasto dysponuje. Duża ich część jest przeznaczona na finansowanie komunikacji zbiorowej" - zaznaczono w informacji prasowej ZTM.
Według wyliczeń ZTM, obecnie dzienny koszt za nieograniczoną liczbę podróży dla pasażera posiadającego Bilet Metropolitalny wynosi 3,96 zł, a w przypadku biletów rocznych - 2,59 zł.
Zgodnie z uchwałą, nie zmienią się ceny biletów specjalnych, czyli oferowanych uczniom, studentom i seniorom.
O 1 zł wzrosną ceny jednorazowych, papierowych biletów czasowych, czyli np. bilet 15-minutowy z obecnych 4 zł zdrożeje do 5 zł. Dlatego, według ZTM, od września przyszłego roku jeszcze bardziej opłacalne dla pasażerów ma być korzystanie z tzw. biletu przystankowego, czyli tPortmonetki na karcie PEKA. W przypadku tej usługi za przejechanie pierwszego lub jednego przystanku opłata wyniesie mniej niż 1 zł, a koszt podróży przekroczy 5 zł po przejechaniu 22 przystanków.
Podwyżki cen biletów argumentowane są głównie wzrostem kosztów utrzymania systemu komunikacji miejskiej. W komunikacie ZTM podkreślono, że obecna taryfa obowiązuje od czterech lat, a w tym czasie - przez wzrost cen energii i paliw czy inflację- koszt utrzymania sieci przewozów wzrósł z około 420 mln zł w 2020 r. do prawie 750 mln zł w tym roku.
ZTM podkreślił także, że w czasie pandemii COVID-19 spadły dochody ze sprzedaży biletów - ze 179 mln zł w 2019 r. do mniej niż 150 mln zł w latach 2020-2021. "W latach 2022-2023 nastąpiła poprawa wyników sprzedaży: planowane dochody powinny w 2024 r. przekroczyć 220 mln zł" - wskazano w komunikacie.(PAP)
szk/ drag/