Społecznicy zaniepokojeni chodnikiem w miejscu torowiska
W centrum Poznania realizowany jest Program Centrum, którego celem jest rewitalizacja znacznej części śródmieścia. Większość prac została już wykonana. Na realizację cały czas czeka m.in budowa odcinka torowiska, które umożliwi przejazd tramwajów z ul. 27 Grudnia w ul. Mielżyńskiego. W tej sprawie trwają rozmowy z właścicielami Okrąglaka – obiektu, w którego bezpośrednim sąsiedztwie i nad którego piwnicami powstać ma brakujący odcinek.
Maria Sokolnicka-Guzek ze Stowarzyszenia Plac Wolności, które monitoruje przebieg prac rewitalizacyjnych i budowlanych w centrum miasta, poinformowała, że w miejscu, gdzie powinien znajdować się łuk tramwajowy przy Okrąglaku wykonawca rozpoczął układanie płyt chodnikowych.
"Jesteśmy oburzeni tym, że miasto oszukało swoich mieszkańców. Teraz spółka Tormel obudowuje tory płytami chodnikowymi i tworzy drogą prowizorkę. Zastanawiamy się, jaki jest cel: czy to po to, by porażka nie rzucała się w oczy, a niezorientowani nie zauważyli braku torów przed wyborami?” – poinformowała w przekazanym PAP oświadczeniu stowarzyszenia.
Inwestycja realizowana na ul. 27 Grudnia jest opóźniona. W 2022 r. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska nie zgodziła się na wycięcie 27 leszczyn. Drzewa miały być usunięte w związku z planowanymi pracami. Przeciwko wycince zaprotestowali mieszkańcy. Pod koniec ub. roku na ulicę 27 Grudnia wróciły tramwaje.
Oświadczenie w sprawie budowanej nawierzchni w miejscu torowiska przesłała do mediów także Aneta Mikołajczyk z Koalicji ZaZieleń Poznań.
„Czy miasto przyzna w końcu, że przedłużający się remont związany jest z brakiem możliwości budowy łącznika tramwajowego przy Okrąglaku, a nie +winą leszczyn+ i +społeczników+? Jestem oburzona tym, że jako mieszkańcy zostaliśmy oszukani i w sprawie drzew, i w sprawie tramwaju. A także próbą przerzucenia odpowiedzialności za ten stan rzeczy na mieszkańców, którzy zaangażowali się w obronę leszczyn” - poinformowała.
Dyrektor ds. komunikacji i koordynacji inwestycji spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie Maja Chłopocka przekazała PAP w piątek, że w miejscu planowanego łuku torowego przy Okrąglaku układana jest nawierzchnia o charakterze tymczasowym.
„Celem, jaki przyświeca miastu i wykonawcy, jest poprawa komfortu poruszania się pieszych do momentu zawarcia ostatecznych ustaleń z Okrąglakiem. Takie przejściowe rozwiązanie pozwoli na demontaż ogrodzenia budowlanego i otwarcie tej przestrzeni dla pieszych. Stosowana jest tam lekka konstrukcja na cienkiej warstwie podbudowy, która będzie łatwa w demontażu. Materiał w znacznym zakresie pochodzi z rozbiórki” - poinformowała.
Zaznaczyła, że wprowadzenie tymczasowego rozwiązania nie przyniesie miastu dodatkowych kosztów. Przedstawicielka PIM podkreśliła, że w omawianym miejscu planowana jest budowa torowiska, które umożliwi przejazd tramwajów z ul. 27 Grudnia w ul. Mielżyńskiego.
„To nowa relacja skrętna, która uzupełni siatkę tras tramwajowych w centrum Poznania. Miastu zależy na realizacji tego zakresu prac, gdyż rozbudowa węzła przy Okrąglaku o prawoskręt z ul. 27 Grudnia w ul. Mielżyńskiego rozszerzy możliwości planowania układu tras tramwajowych. Gdy tylko będzie to możliwe, generalny wykonawca tego etapu Programu Centrum przystąpi do budowy łuku” - podała.
Maja Chłopocka zapewniła, że prowadzone przez miasto rozmowy z przedstawicielem właściciela Okrąglaka są na końcowym etapie. Ich efektem będzie podpisanie porozumienia, które pozwoli na kontynuowanie prac na łuku drogi. (PAP)
autor: Rafał Pogrzebny
rpo/ drag/