reklama
21 styczeń 2025

Trudna jesień dla poznaniaków - przebudowa ul. Ratajczaka i rozbiórka mostu na Warcie

zdjęcie: Trudna jesień dla poznaniaków - przebudowa ul. Ratajczaka i rozbiórka mostu na Warcie / v14442925
v14442925
Rozpoczynające się jesienią prace związane z budową linii tramwajowej w ul. Ratajczaka i przebudową mostu Chrobrego utrudnią życie poznaniaków i poruszanie się po mieście. Władze miasta przekonują jednak, że nie ma możliwości ułożenia innego terminarza prac.
REKLAMA

W ubiegłym roku zakończyła się przebudowa tras tramwajowych wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego w ulicach: Św. Marcin, Fredry, Mielżyńskiego, 27 Grudnia, pl. Wolności, Towarowa.

Budowa trasy tramwajowej wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego w ul. Ratajczaka stanowi drugi etap programu. Obejmuje remont ulicy między ul. Królowej Jadwigi i Stanisława Matyi a ul. Święty Marcin, wraz z wymianą infrastruktury podziemnej i budową torów tramwajowych w obu kierunkach. Inwestycja ma 100 mln zł unijnego dofinansowania, potrwa około dwóch lat.

Budowa trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka to ostatni element realizowanego od kilku lat Projektu Centrum – gruntownej rewitalizacji śródmieścia.

„Ruszył przetarg na budowę, chcemy, by praca rozpoczęła się jesienią i by inwestycja zakończyła się w ciągu 600 dni roboczych. Liczymy na to, że całość będzie gotowa w drugiej połowie 2027 roku” – powiedział PAP wiceprezydent Poznania Mariusz Wiśniewski.

Podkreślił, że wcześniejsza realizacja torowiska tramwajowego na odcinku ul. Ratajczaka między ul. 27 Grudnia a ul. Św. Marcin sprawi, że podczas planowanej obecnie budowy nie będzie konieczności ponownego wyłączenia z ruchu gotowego już skrzyżowania na ul. Św. Marcin. „Z pewnością trudny będzie etap przebudowy wraz z układaniem torów na istotnym dla miejskiego ruchu skrzyżowaniu ulic Wierzbięcice, Matyi i Królowej Jadwigi. Zakładamy, że mimo prowadzonych prac cały czas będzie tam utrzymany ruch tramwajów, przynajmniej w jednej relacji” – wskazał.

Planowany remont ul. Ratajczaka już teraz wywołuje niepokój mieszkańców i przedsiębiorców, którzy obawiają się hałasu, problemów z dojazdem oraz spadku liczby klientów. Plany zakładają zamknięcie całej ulicy na czas prac.

„Te prace muszą ruszyć, bo cały projekt wymaga dokończenia. Nie możemy też sobie pozwolić na utratę 100 mln zł dofinansowania. Ta linia ma strategiczne znaczenie; gdy dokończymy linię z Naramowic, będzie można szybko, bez potrzeby przejeżdżania przez rondo Kaponiera podróżować między Dębcem, Wildą a centrum miasta oraz Winogradami i Naramowicami. Oczywiście, jak przy każdej tego typu inwestycji, wymieniamy podziemną infrastrukturę techniczną, co ma znaczenie dla bezpieczeństwa mieszkańców i komfortu zamieszkania” – powiedział Wiśniewski.

Jesienią w mieście ruszą także prace przy przebudowie mostu Chrobrego - jednej z głównych przepraw przez Wartę.

Wiśniewski zwrócił uwagę, że z tymi pracami także nie można zwlekać. Z przeprowadzonej przez specjalistów ekspertyzy wynika, że stan techniczny mostu jest zły. Zbudowano go w połowie lat 60. XX wieku, a w roku 1989 wykonano jego kapitalny remont.

„Eksperci z Politechniki Poznańskiej wskazują, że most może będzie można użytkować rok, może dwa – przy pełnym jego monitorowaniu. Wolimy jednak zacząć przebudowę mostu na naszych warunkach, zanim coś się zdarzy, bądź nagle będziemy musieli zamknąć most z dnia na dzień i wdrażać jakieś plany awaryjne” – powiedział Mariusz Wiśniewski.

Starą przeprawę trzeba będzie rozebrać i zbudować nową. W czasie robót most pozostanie częściowo przejezdny, nie będą jednak kursować tramwaje. Prace potrwają do trzech lat.

„Termin prowadzonych prac na Ratajczaka jest nienegocjowalny – wiążą nas unijne fundusze. Nie chcemy też ryzykować bezpieczeństwem poznaniaków przemieszczających się mostem Chrobrego. Nie chcemy powtórzyć niedawnej sytuacji z Drezna, gdzie runął most. Stąd zbieżność w czasie tych dwóch inwestycji” – wyjaśnił przedstawiciel władz miasta.

Wiceprezydent Poznania przyznał, że poznaniaków czeka trudna jesień i kolejne miesiące.

„Realizowane jednak w ostatnim czasie duże, trudne inwestycje pokazały, że poznaniacy są w stanie zgodzić się na niedogodności, gdy widzą, jakie mają być efekty prowadzonych prac. Tak było chociażby z uciążliwą, wielomiesięczną przebudową Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, trasy na Górnym Tarasie Rataj bądź modernizacją Starego Rynku” – powiedział PAP Wiśniewski. (PAP)

rpo/ pad/ mow/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
pogoda Poznań
-1.9°C
wschód słońca: 07:45
zachód słońca: 16:22
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Poznaniu

kiedy
2025-01-23 17:15
miejsce
Kino Teatr Apollo, Poznań, ul....
wstęp biletowany
kiedy
2025-01-23 19:00
miejsce
Collegium Da Vinci - Aula Artis,...
wstęp biletowany
kiedy
2025-01-23 19:00
miejsce
BAZA Cocktail Bar & Club, Poznań,...
wstęp biletowany
kiedy
2025-01-23 20:15
miejsce
Kino Teatr Apollo, Poznań, ul....
wstęp biletowany