W listopadzie ruszy budowa trasy tramwajowej na ul. Ratajczaka
Prace potrwają ok. dwa lata, a za ich realizację odpowiadać będzie konsorcjum spółek NDI Energy oraz Terlan. Wartość umowy to ponad 103 mln zł.
Trasa tramwajowa skróci dojazd z Wildy i Dębca do centrum, będzie również dodatkową osią komunikacyjną w relacji południe-północ Poznania, a w dalszej perspektywie połączenia tramwajowego z Garbar w stronę Naramowic.
Do tej pory powstało torowisko na ul. Ratajczaka między ul. 27 Grudnia i ul. Św. Marcin z przystankiem przy Bibliotece Uniwersyteckiej. Do nowej trasy tramwajowej zostało też dostosowane skrzyżowanie ulic Św. Marcin i Ratajczaka, dzięki czemu nie będzie konieczności wyłączenia go z ruchu tramwajowego. Na nowej trasie powstaną przystanki przy ul. Wierzbięcice i przy Starym Browarze.
„Tramwaj na ulicy Ratajczaka to ostatni i bardzo istotny etap Programu Centrum, jedna z najważniejszych obecnie inwestycji w Poznaniu. To nie tylko budowa nowego torowiska, ale też gruntowna przebudowa całej ulicy. Po przebudowie będzie atrakcyjnym łącznikiem ścisłego centrum z Nowym Rynkiem i odnowioną kilka lat temu ul. Wierzbięcice” – powiedział zastępca prezydenta Poznania Marcin Gołek, cytowany w informacji.
„Doświadczenia wyniesione z poprzednich etapów Programu Centrum pozwoliły nam się dobrze przygotować do prac na ul. Ratajczaka i moim zdaniem będzie to przysłowiowa »kropka nad i« dotychczasowych zmian” – dodał.
Terminy wcześniejszych remontów w ścisłym centrum Poznania w ramach Programu Centrum były wielokrotnie zmieniane, co krytykowali mieszkańcy oraz lokalni przedsiębiorcy i restauratorzy, którym długotrwałe remonty utrudniały prowadzenie działalności.
Prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie Justyna Litka przekazała, że właściwe prace budowlane w pierwszej kolejności skoncentrują się na węźle Wierzbięcice i odcinku ul. Ratajczaka między ul. Św. Marcin a ul. Ogrodową.
Rozpoczęcie zasadniczych robót budowlanych planowane jest na początek listopada, po dniu Wszystkich Świętych. Wcześniej uzgodnione zostaną projekty czasowej organizacji ruchu. Termin wprowadzenia najistotniejszych zmian w komunikacji miejskiej zostanie skoordynowany z przebudową mostu Bolesława Chrobrego, który na początku listopada zostanie wyłączony z ruchu tramwajowego.
Wyłoniony w postępowaniu przetargowym wykonawca zajmie się przebudową jezdni, drogami rowerowymi, chodnikami, infrastrukturą podziemną, oświetleniem i wprowadzeniem nowej zieleni.
Ruch na ul. Ratajczaka zostanie uspokojony, co poprawi bezpieczeństwo.
Odcinek od ul. Św. Marcin do skrzyżowania z ul. Ogrodową i Powstańców Wielkopolskich będzie strefą zamieszkania. Po obu stronach ulicy na tym fragmencie przewidziano symetryczne przestrzenie obsadzone drzewami i zielenią niską. W zakres prac wchodzą również oznaczenia dla osób z niepełnosprawnościami, a także mała architektura.
Inwestycja umożliwi miastu wykorzystanie dofinansowania unijnego w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.
Władze Poznania zapewniły, że o nadchodzących zmianach mieszkańcy będą informowani z wyprzedzeniem.
Przed rozpoczęciem robót budowlanych na ul. Ratajczaka zakończą się prace nawierzchniowe na sąsiedniej ul. Kościuszki, by związane z inwestycjami utrudnienia nie nakładały się na siebie. W trakcie prac na ul. Ratajczaka to właśnie ul. Kościuszki może przejąć część ruchu. (PAP)
rpo/ mmu/
