Teatr Wielki w Poznaniu szykuje się do powrotu na własną scenę
Sezon artystyczny 2023/2024 przebiegać będzie w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu pod hasłem "Powroty". Dyrektorka teatru Renata Borowska-Juszczyńska wyjaśniła, że artyści i widzowie wrócą wreszcie do Gmachu pod Pegazem, do repertuaru zaś wrócą dawno niewidziane tytuły.
W kolejnym sezonie zaplanowanych zostało pięć premier, w planach są też nowe przedsięwzięcia: w październiku odbędzie się Festiwal Moniuszkowski, w lutym 2024 roku – festiwal Baletowe Przedwiośnie.
Renata Borowska-Juszczyńska przyznała, że powrót do siedziby budzi wiele emocji – także dlatego, że to powrót nie tylko po czasie remontu, ale i po czasie pandemii i związanych z nią ograniczeń. Podkreśliła, że minione lata cały zespół potraktował jako wyzwanie; poszukiwane były różne sposoby docierania do widzów – zarówno poprzez repertuar online, jak i dzięki spektaklom granym poza macierzystą, remontowaną sceną.
"Nie wyobrażam sobie, by teatr taki jak nasz, którego sensem jest spotkanie z publicznością, wystawianie oper, granie muzyki, zawiesił swoją działalność. Instytucje kultury mają sens tylko wtedy, gdy działają” – powiedziała.
Przypomniała, że przygotowując się do sezonów bez macierzystej sceny Teatr Wielki wzbogacił repertuar o cykl koncertów kameralnych, przystosował też spektakle operowe do prezentacji w mniejszych ośrodkach. W programach na ten czas znalazły się koncerty i koncertowe wykonania oper w Auli UAM, prezentacje spektakli baletowych w Auli Artis i koncertów w Auli Nova. Teatralne premiery odbywały się w nieoczywistych miejscach – np. na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich.
Podkreśliła, że mimo nadzwyczajnych warunków działania teatr nie rezygnował z przygotowywania wymagających, dużych premier, zapraszał gwiazdy, wybitnych artystów, organizował warsztaty, podejmował ważne społecznie tematy, wspierał artystów z Ukrainy, przygotowywał też realizacje z udziałem osób z niepełnosprawnościami.
Renata Borowska-Juszczyńska powiedziała, że w nowym sezonie na afisz wrócą bliskie każdemu miłośnikowi opery i baletu tytuły tj. „Traviata”, „Rigoletto”, „Wesele Figara”, „Carmen”, „Cyrulik sewilski” czy „Skrzypek na dachu”. Zorganizowany będzie Koncert Marszałkowski, koncert sylwestrowy z balem i koncerty noworoczne.
Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki rozpocznie kolejny sezon październikowym Festiwalem Moniuszkowskim. W ramach wydarzenia planowana jest Gala Moniuszkowska z udziałem laureatów Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie. Zaprezentowany zostanie utwór Leszka Możdżera, którego inspiracją jest uwertura fantastyczna „Bajka”. Przygotowywana jest też „Rybka”, muzyczna opowieść inspirowana pieśnią Moniuszki dla widzów w wieku do 3 lat. W Kinie Pałacowym pokazane zostanie nagranie „Parii”, inscenizacji nagrodzonej International Opera Award i pokazywanej w obecnym sezonie na scenach w Warszawie, Łodzi i Berlinie. Festiwal otworzy „Straszny dwór” w reżyserii Ilarii Lanzino.
Pierwszą z zaplanowanych na nowy sezon premier operowych jest "Otello" Giuseppe Verdiego w reżyserii Davida Pountneya i pod dyrekcją muzyczną Jacka Kaspszyka. Premierę zaplanowano na 25 listopada.
W nowym sezonie Teatr Wielki w Poznaniu po raz kolejny sięgnie po dzieło Leosa Janacka; 15 marca 2024 roku odbędzie się premiera „Wypraw pana Brouczka” w reżyserii Davida Pountneya i pod dyrekcją muzyczną Katarzyny Tomali-Jedynak. Na zakończenie sezonu teatr przygotuje „Manon Lescaut” Giacoma Pucciniego w reżyserii Gerarda Jonesa; premiera odbędzie się 8 czerwca 2024 r.
Ze względu na rosyjską agresję na Ukrainę także w najbliższym sezonie widzowie Teatru Wielkiego nie zobaczą „Dziadka do orzechów” Piotra Czajkowskiego. "W związku z tym zamówiliśmy balet u Przemysława Zycha. 27 października odbędzie się premiera „Królowej Śniegu” z choreografią Roberta Bondary" - powiedziała dyrektorka teatru.
22 czerwca 2024 r. swoją premierę będzie miała realizacja, do której teatr zaprosił parę utytułowanych choreografów: Sol Leon i Paula Lightfoota. W przedsięwzięciu udział wezmą także Krzysztof Pastor i Robert Bondara. (PAP)
autor: Rafał Pogrzebny
rpo/ aszw/