Wrzesień i październik w Teatrze Wielkim w Poznaniu
fot. nadesłane
Festiwal Moniuszki, zainicjowany w 2023 roku, to propozycja, która nawiązuje do bogatej historii poznańskiej sceny. Teatr Wielki przez lata działalności był organizatorem wielu wydarzeń festiwalowych, m.in. znanych w całej Polsce Poznańskich Dni Verdiego czy eksponującego polsko-niemieckie związki muzyczne Festiwalu Hoffmannowskiego.
REKLAMA
Od 27 września do 8 listopada 2025 Poznań rozbrzmiewać będzie nie tylko kompozycjami Stanisława Moniuszki, ale również jego ucznia, Zygmunta Noskowskiego oraz Karola Szymanowskiego, który m.in. u Noskowskiego zdobywał kompozytorskie szlify. Dorobek tych twórców łączy nieuchwytna sieć wzajemnych relacji oraz bogactwo inwencji artystycznej. Prezentacja różnorodności muzycznej ekspresji polskich kompozytorów to jedno z najistotniejszych założeń festiwalu.
sobota, 27.09.2025, godz. 19:00
Zygmunt Noskowski Wyrok
wykonanie koncertowe
Trzecią edycję festiwalu otworzy koncertowe wykonanie opery Wyrok Zygmunta Noskowskiego, skomponowanej na podstawie dramatu Ksenia Aurelego Urbańskiego. Będzie to pierwsza prezentacja dzieła na scenie pod Pegazem. Fabuła dramatu dotyka werystycznego toposu zdrady, jednak tutaj aspekt niewierności wykracza poza sferę osobistej tragedii małżeńskiej: zostaje wpisany w kontekst greckich walk o niepodległość i rozgrywa się na płaszczyźnie społecznych przemian. Miłość, pragnienie wolności, poczucie sprawiedliwości – to wszystko wybrzmi w Wyroku. W partii Angelosa wystąpi Szymon Mechliński, jeden z najbardziej wszechstronnych barytonów młodego pokolenia, niestrudzony badacz spuścizny artystycznej polskich kompozytorów XIX i XX wieku. W roli Kosty usłyszymy Piotra Buszewskiego, który z sukcesem występuje w nowojorskiej Metropolitan Opera, Royal Opera House w Londynie czy Staatsoper Hamburg. Solistów, chór i orkiestrę
Teatru Wielkiego w Poznaniu poprowadzi Marta Kluczyńska
Szymon Mechliński – Angelos Georgios
Piotr Buszewski – Kosta Guzi
Joanna Zawartko – Lena
Adrian Janus – Dimo Anthinos
Damian Konieczek – Marco
Marta Kluczyńska – dyrygent
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
kierownictwo Chóru: Mariusz Otto
niedziela, 5.10.2025, godz. 18:00
Recital Zuzanny Nalewajek i Michała Biela
Wykonawcy:
Zuzanna Nalewajek – mezzosopran
Michał Biel – fortepian
Festiwal będzie okazją do rozsmakowania się w bogactwie kameralistyki wokalnej. Najpiękniejsze pieśni Moniuszki, jego uczniów oraz kontynuatorów artystycznej myśli wykona znakomita mezzosopranistka Zuzanna Nalewajek – absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, laureatka wielu prestiżowych nagród, w tym: nagrody specjalnej na XI Konkursie Moniuszkowskim w Warszawie, I nagrody na XII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Klaudii Taev w Estonii, I nagrody na VI Międzynarodowym Konkursie Pieśni w Sofii oraz Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii „najlepsza śpiewaczka” (2024). Wraz z artystką wystąpi Michał Biel – jeden z najbardziej uznanych pianistów-kameralistów młodego pokolenia, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach oraz słynnej Juilliard School w Nowym Jorku, stypendysta Marc and Eva Stern Fellowship (Festiwal Songfest w Los Angeles) oraz Jerome L. Greene Fellow.
piątek, 10.10.2025, godz. 19:00 premiera
niedziela, 12.10.2025, godz. 18:00
wtorek, 14.10.2025, godz. 19:00
czwartek, 16.10.2025, godz. 19:00
Stanisław Moniuszko Hrabina
Głównym wydarzeniem festiwalu będzie premiera opery Hrabina Stanisława Moniuszki. Inscenizację spektaklu powierzono Karolinie Sofulak, której wizję dopełnią: Katarzyna Tomala-Jedynak (kierownictwo muzyczne), Dorota Karolczak (dekoracje), Ilona Binarsch (kostiumy) oraz soliści wraz z chórem i orkiestrą Teatru Wielkiego w Poznaniu. Reżyserka swoją koncepcję inscenizacyjną zawarła w haśle Sen Niepodległej Pol(s)ki. Hrabina w interpretacji Sofulak ukazuje różne koncepcje tego, czym jest Polska i wciąga widza w misternie utkaną sieć powiązań przeszłości z teraźniejszością: walka o zdefiniowanie kraju w 1860 roku jest tak samo aktualna teraz. Poznańska premiera Hrabiny inspiruje do debaty o tym, jak postrzegamy dynamikę zmian zachodzących w naszym kraju na przestrzeni wieków i czy czujemy się ich częścią. Spektakl nie jest komentarzem zachowań społeczeństwa przełomu XVIII i XIX wieku, które poddawało się zagranicznym modom i obyczajom, a szukaniem odpowiedzi na pytanie, czym jest tożsamość narodowa oraz jaka w jej tworzeniu była (i jest) rola kobiet.
Realizatorzy:
Karolinie Sofulak – reżyseria
Katarzyna Tomala-Jedynak – kierownictwo muzyczne
Dorota Karolczak – dekoracje
Ilona Binarsch – kostiumy
Giuseppe di Iorio – reżyseria świateł
Mariusz Otto – kierownictwo Chóru
Monika Myśliwiec – ruch sceniczny
Karolina fender Noińska – projekcje wideo
Obsada
Aleksandra Orłowska – Hrabina
Łukasz Załęski – Kazimierz
Magdalena Pluta – Bronia
Rafał Żurek – Dzidzi
Wojtek Gierlach – Podczaszyc
Rafał Korpik – Chorąży
Małgorzata Olejniczak-Worobiej – Panna Ewa
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
sobota, 18.10.2025, Sala Drabowicza, godz. 10:00 i godz. 12:00
niedziela, 19.10.2025, Sala Drabowicza, godz. 10:00 i godz. 12:00
najnajNOSKOWSKI
Projekt muzyczny czerpiący inspirację ze Śpiewnika dla dzieci Zygmunta Noskowskiego, dostosowany do możliwości percepcyjnych i rozwoju najmłodszego melomana.
Bociek, bociek leci! Dalej, żywo dzieci! – czy to na czworakach, w wózku czy w bezpiecznych objęciach mamy, taty, babci, dziadka!
Troskliwe melodye Zygmunta Noskowskiego zaproszą najnajmłodszych w przytulną przestrzeń dźwięków, gdzie nie tylko harmonia, ale też śmiech i zabawa znajdą swoje miejsce. Natchnione obrazki poezji Marii Konopnickiej otworzą przed maluchami muzyczny świat, gdzie skowroneczek śpiewa, kukułeczka kuka, a instrumenty z całych sił starają się za nimi nadążyć!
Zapraszamy najmłodsze dzieci (w wieku od 0 do 3 lat) oraz ich rodziców, dziadków i innych opiekunów – ponieważ wierzymy, że muzyka poważna nie jest zbyt poważna, by zarazić nią najmłodszych!
Sala im. Wojciecha Drabowicza w Teatrze Wielkim w Poznaniu jest przystosowana do potrzeb najmłodszych i ich opiekunów. Można tu łatwo dostać się z wózkiem, rozsiąść się na drewnianym parkiecie, a także spokojnie nakarmić i przewinąć małego widza. A wszystko to w trakcie muzycznej zabawy.
Po prezentacji muzycznej zapraszamy do wspólnej zabawy.
sobota, 18.10.2025, godz. 19:00
Speaking Concert Oj, Halino
W ramach festiwalowych spotkań z muzyką zapraszamy również na projekt gościnny Oj, Halino!, jeden z cyklu Speaking Concerts, który zostanie zaprezentowany przez Orkiestrę Teatru Wielkiego w Poznaniu pod dyrekcją Marcina Sompolińskiego. Stanisław Moniuszko był postacią intrygującą i niezwykle barwną, o czym po raz kolejny przypomni dyrygent opowiadając m.in. o tym, dlaczego nie pisał po francusku i z jakiego powodu tak lubił szczyty gór.
Wykonawcy:
Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
Marcin Somopoliński – dyrygent, prelegent
sobota, 8.11.2025, godz. 19:00
Karol Szymanowski Król Roger
wykonanie koncertowe
Finałowym akordem Festiwalu Moniuszki 03 będzie koncertowe wykonanie jednej z najważniejszych oper XX wieku: Król Roger Karola Szymanowskiego. Hipnotyzujące muzyczne misterium, inspirowane antykiem i Orientem, narodziło się ze studiów kompozytora nad mitem dionizyjskim i lekturą dzieł Friedricha Nietzschego. Zanurzymy się w opowieść o ułudzie doczesności i poznamy dwoistość ludzkiej natury. Bogactwo muzycznego pejzażu, głęboka sensualność, połączenie wątków wielu kultur w zachwycający sposób oddają tęsknotę człowieka za Bogiem i inspirują do coraz to nowych interpretacji. W tytułowej partii wystąpi doskonale znany poznańskiej publiczności Szymon Mechliński, Roksaną będzie Ruslana Koval, a Pasterzem – Andrzej Lampert Solistów, chór i orkiestrę Teatru Wielkiego w Poznaniu poprowadzi Maestro Jacek Kaspszyk
Wykonawcy
Szymon Mechliński – Król Roger
Ruslana Koval – Roksana
Andrzej Lampert – Pasterz
Piotr Kalina – Edrisi
Rafał Korpik – Archiereios
Jacek Kaspszyk – dyrygent
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
środa, 22.10.2025, godz. 11:00
czwartek, 23.10.2025, godz. 11:00
sobota, 25.10.2025, godz. 11:00
niedziela, 26.10.2025, godz. 11:00
BLEEE…
opera kameralna dla dzieci
Kameralna opera dla dzieci do tekstu Maliny Prześlugi, czołowej polskiej dramatopisarki, skomponowana przez Jerzego Fryderyka Wojciechowskiego, daje prztyczka w nos tym, którzy twierdzą, że w operze musi być przede wszystkim pięknie. Zgrana grupa realizatorów i barwna banda owadzich śpiewaków udowadniają, że może być też mądrze i wzruszająco. Oraz zabawnie!
Wśród bohaterów znajdziemy osę pozbawioną żądła, pająka bez nóg, dwa niezbyt czyste karaluchy oraz poczwarkę w rozmiarze plus size – wszystkich obdarzonych niewielką wiarą w siebie i odsuniętych przez społeczność. Do grupy dołącza Paź Królowej – rewolucjonista, skazany za niewiarę w Królową. Jest też Ble ale o nim lepiej w ogóle nie mówić. Paź Królowej i tu wznieca rewolucję, doprowadzając do tego, że każdy z niepewnych siebie bohaterów odkrywa swój talent i zyskuje wiarę we własne możliwosci, a przy okazji uczy się, że niedoskonałości, które w sobie dostrzega, nie muszą go definiować. A co zyskuje Paź? Królową, która pojawia się właśnie wtedy, kiedy jest najbardziej potrzebna! … choć w dość zaskakującej postaci.
Muzycznie utwór jest dialogiem pomiędzy współczesną muzyką operową, a dobrze znanymi i mimo twórczego przekształcenia rozpoznawalnymi dla słuchacza nawiązaniami do muzyki rozrywkowej. Kameralną orkiestrą (skrzypce, wiolonczela, kontrabas, flet, klarnet, fagot, instrumenty perkusyjne) dowodzi dowcipny i pełen werwy dyrygent, który do spektaklu wtrąca więcej niż 3 grosze. Tak zaplanowane dzieło jest doskonałym wstępem do świata opery, który często jest postrzegany jako hermetyczny i niezrozumiały dla odbiorcy dziecięcego. Bleee… udowadnia, że opera jest bliska wyobraźni dziecka, które często interesuje się tym, co dla dorosłych pozostaje niezauważalne. A że przy okazji dorosły też się całkiem dobrze bawi, to nam zupełnie nie przeszkadza.
PS. Teatr nie odpowiada za niekontrolowane nucenie oraz wydawanie odgłosów zapożyczonych od karaluchów tuż po wyjściu ze spektaklu i jeszcze wiele dni później.
Na spektakl zapraszamy widzów w wieku 6-12 lat.
czwartek, 23.10.2025, godz. 19:00
piątek, 24.10.2025, godz. 11:00 i godz. 19:00
sobota, 25.10.2025, godz. 19:00
niedziela, 26.10.2025, 18:00
R+J Romeo i Julia
Dla Roberta Bondary, choreografa i reżysera spektaklu, bodaj najsłynniejsza historia miłosna stanowi inspirację do refleksji nad światem, którym rządzą antagonizmy i tarcia. Pomimo że kontekst konfliktów może być różny: społeczny, polityczny, narodowościowy, kulturowy, rodzinny, etniczny, religijny, to w każdej przestrzeni staram się dostrzec współczesnych Romea i Julię – mówi Robert Bondara. Archetyp kochanków jest dla mnie punktem wyjścia do stworzenia ponadczasowej opowieści, która trafi do wrażliwości i wyobraźni współczesnego widza, skłaniając go do refleksji nad otaczającym nas światem – dodaje. Delikatność miłosnych uniesień, siła walki o uczucie, odwaga w przeciwstawianiu się temu, co oddala nas od szczęścia i co niszczy poczucie bezpieczeństwa – to wszystko pokaże interpretacja tancerek i tancerzy Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu. Choreograf i reżyser w sposób nietuzinkowy, jak na spektakl baletowy, podszedł do warstwy muzycznej: bogactwo choreograficznej ekspresji dopełnią utwory m.in. Vulfpeck, The Smile, Sigur Rós czy Michała Jacaszka. Muzykę R+J widzowie usłyszą w innowacyjnej jakości, wykorzystującej nowy system dźwięku immersyjnego, którym dysponuje poznański Teatr.
Realizatorzy
Robert Bondara – choreografia i reżyseria
Diana Marszałek – scenografia i kostiumy
Wiktor Kuźma – reżyseria świateł
Jagoda Chalcińska – projekcje
Marcin Baran – sound design
Wykonawcy:
Balet Teatru Wielkiego w Poznaniu
czwartek, 30.10.2025, godz. 19:00
piątek, 31.10.2025, godz. 19:00
nie upilnuje nas nikt
Unikalna, kobieca perspektywa tańca na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Do współtworzenia wieczoru triple bills zaprosiliśmy znaną irlandzką choreografkę, Marguerite Donlon, która przez 12 lat była dyrektorką baletu w Saarländisches Staatstheater, Anne Jung z Niemiec, laureatkę Dysart Prize 2021 – nagrody dla obiecujących choreografów oraz Katarzynę Kozielską, polską artystkę, która od ponad dekady z powodzeniem tworzy choreografie dla uznanych scen baletowych na całym świecie.
Donlon zaprezentuje choreografię To the Moon and Back, dla której inspiracją były bohaterki zdjęć Helmuta Newtona – wysokie, smukłe, pewne siebie. Dwie pozostałe choreografki przygotują nowe prace specjalnie dla Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu.
nie upilnuje nas nikt to spojrzenie na kobiecość, w którą wpisane są: siła i wolność, odwaga i emocje, subtelność i dynamika, a tytuł spektaklu, będący parafrazą cytatu zaczerpniętego z wiersza Zuzanny Ginczanki (1917-1944), w intuicyjny sposób łączy różnorodność choreograficznych kreacji Donlon, Jung i Kozielskiej, a widzów inspiruje do szukania jak najszerszych kontekstów.
To the Moon and Back
choreografia i koncepcja: Marguerite Donlon
kostiumy: Thomas Lempertz
scenografia: Jűrgen Franz Kirner
reżyseria świateł: Mariella von Vequel-Westernach
muzyka: Max Richter, Rig the Jig, Dervish, Kangding Ray
asystenci choreografki: Paul Calderone, Arkadiusz Gumny
Self
choreografia: Katarzyna Kozielska
kostiumy i scenografia: Diana Marszałek
reżyseria świateł: Mariella von Vequel-Westernach
muzyka: Terry Riley, Dobrinka Tabakova
asystenci choreografki: Arkadiusz Gumny, Agnieszka Wolna-Bartosik
Ashes
choreografia: Anne Jung
kostiumy i scenografia: Diana Marszałek
reżyseria świateł: Wiktor Kuźma
asystentka choreografki: Agnieszka Wolna-Bartosik
muzyka: Davidson Jaconello, George Crumb, Anton Arienski, Ludwig von Beethoven, Jean Sibelius, Johann Paul von Westhoff, Fryderyk Chopin
DYREKCJA TEATRU ZASTRZEGA MOŻLIWOŚĆ ZMIAN W REPERTUARZE, OBSADACH, TERMINACH I FORMIE WYDARZENIA.
sobota, 27.09.2025, godz. 19:00
Zygmunt Noskowski Wyrok
wykonanie koncertowe
Trzecią edycję festiwalu otworzy koncertowe wykonanie opery Wyrok Zygmunta Noskowskiego, skomponowanej na podstawie dramatu Ksenia Aurelego Urbańskiego. Będzie to pierwsza prezentacja dzieła na scenie pod Pegazem. Fabuła dramatu dotyka werystycznego toposu zdrady, jednak tutaj aspekt niewierności wykracza poza sferę osobistej tragedii małżeńskiej: zostaje wpisany w kontekst greckich walk o niepodległość i rozgrywa się na płaszczyźnie społecznych przemian. Miłość, pragnienie wolności, poczucie sprawiedliwości – to wszystko wybrzmi w Wyroku. W partii Angelosa wystąpi Szymon Mechliński, jeden z najbardziej wszechstronnych barytonów młodego pokolenia, niestrudzony badacz spuścizny artystycznej polskich kompozytorów XIX i XX wieku. W roli Kosty usłyszymy Piotra Buszewskiego, który z sukcesem występuje w nowojorskiej Metropolitan Opera, Royal Opera House w Londynie czy Staatsoper Hamburg. Solistów, chór i orkiestrę
Teatru Wielkiego w Poznaniu poprowadzi Marta Kluczyńska
Szymon Mechliński – Angelos Georgios
Piotr Buszewski – Kosta Guzi
Joanna Zawartko – Lena
Adrian Janus – Dimo Anthinos
Damian Konieczek – Marco
Marta Kluczyńska – dyrygent
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
kierownictwo Chóru: Mariusz Otto
niedziela, 5.10.2025, godz. 18:00
Recital Zuzanny Nalewajek i Michała Biela
Wykonawcy:
Zuzanna Nalewajek – mezzosopran
Michał Biel – fortepian
Festiwal będzie okazją do rozsmakowania się w bogactwie kameralistyki wokalnej. Najpiękniejsze pieśni Moniuszki, jego uczniów oraz kontynuatorów artystycznej myśli wykona znakomita mezzosopranistka Zuzanna Nalewajek – absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, laureatka wielu prestiżowych nagród, w tym: nagrody specjalnej na XI Konkursie Moniuszkowskim w Warszawie, I nagrody na XII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Klaudii Taev w Estonii, I nagrody na VI Międzynarodowym Konkursie Pieśni w Sofii oraz Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii „najlepsza śpiewaczka” (2024). Wraz z artystką wystąpi Michał Biel – jeden z najbardziej uznanych pianistów-kameralistów młodego pokolenia, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach oraz słynnej Juilliard School w Nowym Jorku, stypendysta Marc and Eva Stern Fellowship (Festiwal Songfest w Los Angeles) oraz Jerome L. Greene Fellow.
piątek, 10.10.2025, godz. 19:00 premiera
niedziela, 12.10.2025, godz. 18:00
wtorek, 14.10.2025, godz. 19:00
czwartek, 16.10.2025, godz. 19:00
Stanisław Moniuszko Hrabina
Głównym wydarzeniem festiwalu będzie premiera opery Hrabina Stanisława Moniuszki. Inscenizację spektaklu powierzono Karolinie Sofulak, której wizję dopełnią: Katarzyna Tomala-Jedynak (kierownictwo muzyczne), Dorota Karolczak (dekoracje), Ilona Binarsch (kostiumy) oraz soliści wraz z chórem i orkiestrą Teatru Wielkiego w Poznaniu. Reżyserka swoją koncepcję inscenizacyjną zawarła w haśle Sen Niepodległej Pol(s)ki. Hrabina w interpretacji Sofulak ukazuje różne koncepcje tego, czym jest Polska i wciąga widza w misternie utkaną sieć powiązań przeszłości z teraźniejszością: walka o zdefiniowanie kraju w 1860 roku jest tak samo aktualna teraz. Poznańska premiera Hrabiny inspiruje do debaty o tym, jak postrzegamy dynamikę zmian zachodzących w naszym kraju na przestrzeni wieków i czy czujemy się ich częścią. Spektakl nie jest komentarzem zachowań społeczeństwa przełomu XVIII i XIX wieku, które poddawało się zagranicznym modom i obyczajom, a szukaniem odpowiedzi na pytanie, czym jest tożsamość narodowa oraz jaka w jej tworzeniu była (i jest) rola kobiet.
Realizatorzy:
Karolinie Sofulak – reżyseria
Katarzyna Tomala-Jedynak – kierownictwo muzyczne
Dorota Karolczak – dekoracje
Ilona Binarsch – kostiumy
Giuseppe di Iorio – reżyseria świateł
Mariusz Otto – kierownictwo Chóru
Monika Myśliwiec – ruch sceniczny
Karolina fender Noińska – projekcje wideo
Obsada
Aleksandra Orłowska – Hrabina
Łukasz Załęski – Kazimierz
Magdalena Pluta – Bronia
Rafał Żurek – Dzidzi
Wojtek Gierlach – Podczaszyc
Rafał Korpik – Chorąży
Małgorzata Olejniczak-Worobiej – Panna Ewa
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
sobota, 18.10.2025, Sala Drabowicza, godz. 10:00 i godz. 12:00
niedziela, 19.10.2025, Sala Drabowicza, godz. 10:00 i godz. 12:00
najnajNOSKOWSKI
Projekt muzyczny czerpiący inspirację ze Śpiewnika dla dzieci Zygmunta Noskowskiego, dostosowany do możliwości percepcyjnych i rozwoju najmłodszego melomana.
Bociek, bociek leci! Dalej, żywo dzieci! – czy to na czworakach, w wózku czy w bezpiecznych objęciach mamy, taty, babci, dziadka!
Troskliwe melodye Zygmunta Noskowskiego zaproszą najnajmłodszych w przytulną przestrzeń dźwięków, gdzie nie tylko harmonia, ale też śmiech i zabawa znajdą swoje miejsce. Natchnione obrazki poezji Marii Konopnickiej otworzą przed maluchami muzyczny świat, gdzie skowroneczek śpiewa, kukułeczka kuka, a instrumenty z całych sił starają się za nimi nadążyć!
Zapraszamy najmłodsze dzieci (w wieku od 0 do 3 lat) oraz ich rodziców, dziadków i innych opiekunów – ponieważ wierzymy, że muzyka poważna nie jest zbyt poważna, by zarazić nią najmłodszych!
Sala im. Wojciecha Drabowicza w Teatrze Wielkim w Poznaniu jest przystosowana do potrzeb najmłodszych i ich opiekunów. Można tu łatwo dostać się z wózkiem, rozsiąść się na drewnianym parkiecie, a także spokojnie nakarmić i przewinąć małego widza. A wszystko to w trakcie muzycznej zabawy.
Po prezentacji muzycznej zapraszamy do wspólnej zabawy.
sobota, 18.10.2025, godz. 19:00
Speaking Concert Oj, Halino
W ramach festiwalowych spotkań z muzyką zapraszamy również na projekt gościnny Oj, Halino!, jeden z cyklu Speaking Concerts, który zostanie zaprezentowany przez Orkiestrę Teatru Wielkiego w Poznaniu pod dyrekcją Marcina Sompolińskiego. Stanisław Moniuszko był postacią intrygującą i niezwykle barwną, o czym po raz kolejny przypomni dyrygent opowiadając m.in. o tym, dlaczego nie pisał po francusku i z jakiego powodu tak lubił szczyty gór.
Wykonawcy:
Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
Marcin Somopoliński – dyrygent, prelegent
sobota, 8.11.2025, godz. 19:00
Karol Szymanowski Król Roger
wykonanie koncertowe
Finałowym akordem Festiwalu Moniuszki 03 będzie koncertowe wykonanie jednej z najważniejszych oper XX wieku: Król Roger Karola Szymanowskiego. Hipnotyzujące muzyczne misterium, inspirowane antykiem i Orientem, narodziło się ze studiów kompozytora nad mitem dionizyjskim i lekturą dzieł Friedricha Nietzschego. Zanurzymy się w opowieść o ułudzie doczesności i poznamy dwoistość ludzkiej natury. Bogactwo muzycznego pejzażu, głęboka sensualność, połączenie wątków wielu kultur w zachwycający sposób oddają tęsknotę człowieka za Bogiem i inspirują do coraz to nowych interpretacji. W tytułowej partii wystąpi doskonale znany poznańskiej publiczności Szymon Mechliński, Roksaną będzie Ruslana Koval, a Pasterzem – Andrzej Lampert Solistów, chór i orkiestrę Teatru Wielkiego w Poznaniu poprowadzi Maestro Jacek Kaspszyk
Wykonawcy
Szymon Mechliński – Król Roger
Ruslana Koval – Roksana
Andrzej Lampert – Pasterz
Piotr Kalina – Edrisi
Rafał Korpik – Archiereios
Jacek Kaspszyk – dyrygent
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
środa, 22.10.2025, godz. 11:00
czwartek, 23.10.2025, godz. 11:00
sobota, 25.10.2025, godz. 11:00
niedziela, 26.10.2025, godz. 11:00
BLEEE…
opera kameralna dla dzieci
Kameralna opera dla dzieci do tekstu Maliny Prześlugi, czołowej polskiej dramatopisarki, skomponowana przez Jerzego Fryderyka Wojciechowskiego, daje prztyczka w nos tym, którzy twierdzą, że w operze musi być przede wszystkim pięknie. Zgrana grupa realizatorów i barwna banda owadzich śpiewaków udowadniają, że może być też mądrze i wzruszająco. Oraz zabawnie!
Wśród bohaterów znajdziemy osę pozbawioną żądła, pająka bez nóg, dwa niezbyt czyste karaluchy oraz poczwarkę w rozmiarze plus size – wszystkich obdarzonych niewielką wiarą w siebie i odsuniętych przez społeczność. Do grupy dołącza Paź Królowej – rewolucjonista, skazany za niewiarę w Królową. Jest też Ble ale o nim lepiej w ogóle nie mówić. Paź Królowej i tu wznieca rewolucję, doprowadzając do tego, że każdy z niepewnych siebie bohaterów odkrywa swój talent i zyskuje wiarę we własne możliwosci, a przy okazji uczy się, że niedoskonałości, które w sobie dostrzega, nie muszą go definiować. A co zyskuje Paź? Królową, która pojawia się właśnie wtedy, kiedy jest najbardziej potrzebna! … choć w dość zaskakującej postaci.
Muzycznie utwór jest dialogiem pomiędzy współczesną muzyką operową, a dobrze znanymi i mimo twórczego przekształcenia rozpoznawalnymi dla słuchacza nawiązaniami do muzyki rozrywkowej. Kameralną orkiestrą (skrzypce, wiolonczela, kontrabas, flet, klarnet, fagot, instrumenty perkusyjne) dowodzi dowcipny i pełen werwy dyrygent, który do spektaklu wtrąca więcej niż 3 grosze. Tak zaplanowane dzieło jest doskonałym wstępem do świata opery, który często jest postrzegany jako hermetyczny i niezrozumiały dla odbiorcy dziecięcego. Bleee… udowadnia, że opera jest bliska wyobraźni dziecka, które często interesuje się tym, co dla dorosłych pozostaje niezauważalne. A że przy okazji dorosły też się całkiem dobrze bawi, to nam zupełnie nie przeszkadza.
PS. Teatr nie odpowiada za niekontrolowane nucenie oraz wydawanie odgłosów zapożyczonych od karaluchów tuż po wyjściu ze spektaklu i jeszcze wiele dni później.
Na spektakl zapraszamy widzów w wieku 6-12 lat.
czwartek, 23.10.2025, godz. 19:00
piątek, 24.10.2025, godz. 11:00 i godz. 19:00
sobota, 25.10.2025, godz. 19:00
niedziela, 26.10.2025, 18:00
R+J Romeo i Julia
Dla Roberta Bondary, choreografa i reżysera spektaklu, bodaj najsłynniejsza historia miłosna stanowi inspirację do refleksji nad światem, którym rządzą antagonizmy i tarcia. Pomimo że kontekst konfliktów może być różny: społeczny, polityczny, narodowościowy, kulturowy, rodzinny, etniczny, religijny, to w każdej przestrzeni staram się dostrzec współczesnych Romea i Julię – mówi Robert Bondara. Archetyp kochanków jest dla mnie punktem wyjścia do stworzenia ponadczasowej opowieści, która trafi do wrażliwości i wyobraźni współczesnego widza, skłaniając go do refleksji nad otaczającym nas światem – dodaje. Delikatność miłosnych uniesień, siła walki o uczucie, odwaga w przeciwstawianiu się temu, co oddala nas od szczęścia i co niszczy poczucie bezpieczeństwa – to wszystko pokaże interpretacja tancerek i tancerzy Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu. Choreograf i reżyser w sposób nietuzinkowy, jak na spektakl baletowy, podszedł do warstwy muzycznej: bogactwo choreograficznej ekspresji dopełnią utwory m.in. Vulfpeck, The Smile, Sigur Rós czy Michała Jacaszka. Muzykę R+J widzowie usłyszą w innowacyjnej jakości, wykorzystującej nowy system dźwięku immersyjnego, którym dysponuje poznański Teatr.
Realizatorzy
Robert Bondara – choreografia i reżyseria
Diana Marszałek – scenografia i kostiumy
Wiktor Kuźma – reżyseria świateł
Jagoda Chalcińska – projekcje
Marcin Baran – sound design
Wykonawcy:
Balet Teatru Wielkiego w Poznaniu
czwartek, 30.10.2025, godz. 19:00
piątek, 31.10.2025, godz. 19:00
nie upilnuje nas nikt
Unikalna, kobieca perspektywa tańca na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Do współtworzenia wieczoru triple bills zaprosiliśmy znaną irlandzką choreografkę, Marguerite Donlon, która przez 12 lat była dyrektorką baletu w Saarländisches Staatstheater, Anne Jung z Niemiec, laureatkę Dysart Prize 2021 – nagrody dla obiecujących choreografów oraz Katarzynę Kozielską, polską artystkę, która od ponad dekady z powodzeniem tworzy choreografie dla uznanych scen baletowych na całym świecie.
Donlon zaprezentuje choreografię To the Moon and Back, dla której inspiracją były bohaterki zdjęć Helmuta Newtona – wysokie, smukłe, pewne siebie. Dwie pozostałe choreografki przygotują nowe prace specjalnie dla Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu.
nie upilnuje nas nikt to spojrzenie na kobiecość, w którą wpisane są: siła i wolność, odwaga i emocje, subtelność i dynamika, a tytuł spektaklu, będący parafrazą cytatu zaczerpniętego z wiersza Zuzanny Ginczanki (1917-1944), w intuicyjny sposób łączy różnorodność choreograficznych kreacji Donlon, Jung i Kozielskiej, a widzów inspiruje do szukania jak najszerszych kontekstów.
To the Moon and Back
choreografia i koncepcja: Marguerite Donlon
kostiumy: Thomas Lempertz
scenografia: Jűrgen Franz Kirner
reżyseria świateł: Mariella von Vequel-Westernach
muzyka: Max Richter, Rig the Jig, Dervish, Kangding Ray
asystenci choreografki: Paul Calderone, Arkadiusz Gumny
Self
choreografia: Katarzyna Kozielska
kostiumy i scenografia: Diana Marszałek
reżyseria świateł: Mariella von Vequel-Westernach
muzyka: Terry Riley, Dobrinka Tabakova
asystenci choreografki: Arkadiusz Gumny, Agnieszka Wolna-Bartosik
Ashes
choreografia: Anne Jung
kostiumy i scenografia: Diana Marszałek
reżyseria świateł: Wiktor Kuźma
asystentka choreografki: Agnieszka Wolna-Bartosik
muzyka: Davidson Jaconello, George Crumb, Anton Arienski, Ludwig von Beethoven, Jean Sibelius, Johann Paul von Westhoff, Fryderyk Chopin
DYREKCJA TEATRU ZASTRZEGA MOŻLIWOŚĆ ZMIAN W REPERTUARZE, OBSADACH, TERMINACH I FORMIE WYDARZENIA.
PRZECZYTAJ JESZCZE