Ekologia artykuł sponsorowany
5 czerwiec 2019

Dziś Światowy Dzień Ochrony Środowiska. Czy kredyty i pożyczki mają coś wspólnego z ochroną środowiska?

Nowy smartfon, kamera, dron, telewizor, toster, pralka, zmywarka… Aż 77% Polaków bierze kredyty lub pożyczki na zakup dużego sprzętu AGD i RTV, 29% zapożycza się, aby kupić inne, drobne sprzęty elektroniczne.

Tak wynika z badania świadomości ekologicznej przeprowadzonego na panelu Ariadna na zlecenie Grupy KRUK*. Błyskawiczny postęp technologiczny zmienia nasze życie z dnia na dzień. Czy na korzyść? Dobrą okazją do poszukania odpowiedzi na to pytanie, jest Światowy Dzień Środowiska, który wypada już 5 czerwca. 

Jesteśmy gotowi wziąć kredyt lub pożyczkę, aby ułatwić i usprawnić sobie życie poprzez zakup nowego sprzętu elektronicznego. Często wymieniamy starszy, ale wciąż działający sprzęt, na ten najnowszy. Ponad 43% z nas pożycza też pieniądze na zakup nowego samochodu.

- Kredyty i pożyczki to jeden z najczęstszych powodów zadłużenia. Jak wynika z naszych danych aż 56% obsługiwanych przez nas osób ma trudności z terminowym opłacaniem rat kredytów lub pożyczek. Badanie, które przeprowadziliśmy na przełomie lipca i sierpnia 2018 roku, pokazało, że niemal 30% osób zadłużonych ma długi, bo przeszacowało swoje możliwości finansowe. Raty były zbyt wysokie i te osoby nie były w stanie ich spłacać – komentuje Agnieszka Salach z biura prasowego Grupy KRUK.

Jak pokazują wyniki wspomnianego wcześniej badania, zakupy sprzętu elektronicznego, samochodu i innych dóbr są ważne, bo bardzo ułatwiają nam życie. Muszą jednak być dobrze przemyślane i zaplanowane, bo poza problemami finansowymi, w jakie mogą nas wpędzić, stają się także dużym problemem związanym z ochroną środowiska.


Zakupy a ochrona środowiska 

Z ekologicznego punktu warto wymieniać stare sprzęty na nowocześniejsze i bardziej energooszczędne. Musimy jednak pamiętać, że każdy zakup nowego sprzętu elektronicznego niesie ze sobą możliwość powstania tzw. „elektrośmiecia”, czyli popsutego, nieużywanego lub już niepotrzebnego urządzenia, które zastępujemy nowym.

- Z naszego badania wynika, że ponad 61% Polaków ma świadomość, że zużyty sprzęt elektroniczny należy oddać do specjalnych punktów zbiórki elektrośmieci. Blisko 30% osób stara się naprawiać popsuty sprzęt samodzielnie albo z pomocą punktów naprawy. Wciąż jednak 9% Polaków wyrzuca zepsuty sprzęt po prostu na śmietnik. Przerażające, że w tej grupie dominują osoby między 18. a 34. rokiem życia. Warto więc przy każdej okazji podkreślać, jak ważne jest nie tylko zarządzanie swoimi finansami, ale też przemyślenie zakupu nowego sprzętu – mówi Agnieszka Salach.


Konsumpcja powiększa dług… ekologiczny! 

Uchwalony na Konferencji Sztokholmskiej w 1972 roku Światowy Dzień Ochrony Środowiska jest okazją do zastanowienia się nad naszymi decyzjami zakupowymi, które nie dotyczą tylko sprzętu elektronicznego, ale także zużycia plastiku, nadmiernego kupowania ubrań czy marnowania jedzenia. Ta inicjatywa wspiera edukację i ma za zadanie utrwalić w społeczeństwie świadomość, że rozwój cywilizacji powinien być równoważny z rozwojem ekologicznym. Tego też dnia organizacja Global Footprint Network ma ogłosić, kiedy w tym roku wypada Dzień Długu Ekologicznego.

- Sam fakt wyliczania Dnia Długu Ekologicznego sugeruje, że równowaga pomiędzy technologią i ochroną środowiska została już zachwiana. Żyjemy na koszt naszej planety. Mamy dostęp do coraz większej liczby dóbr, ale przez to produkujemy też więcej odpadów. Jesteśmy coraz bardziej świadomi, że mamy dług wobec Ziemi, ale wciąż mamy jeszcze wiele do zrobienia  – komentuje Agnieszka Salach.


Co robimy, żeby spłacać dług ekologiczny?

W badaniu świadomości ekologicznej, zleconym przez Grupę KRUK, padło też pytanie o to, jakie działania podejmujemy, by dbać o środowisko naturalne. Aż 86% respondentów odpowiedziało, że segreguje śmieci. 73% ankietowanych – gasi światło w pomieszczeniach, w których nie przebywa. 49% badanych wskazało, że stara się sprzedać lub oddać innym niepotrzebne rzeczy, ograniczając tym samym wyrzucanie sprzętów, które nadają się jeszcze do użytku. Niemal 44% respondentów nie używa reklamówek foliowych i na zakupy chodzi z własną, materiałową torbą. Prawie 39% stara się ograniczyć zużycie plastiku, a 12% nie kupuje napojów w butelkach plastikowych. Co czwarty badany odpowiedział, że kiedy tylko może rezygnuje z jazdy samochodem i korzysta z komunikacji publicznej. A 14% z nas sprawdza skład środków chemicznych i rezygnuje z zakupu tych, które mają w swoim składzie toksyczne składniki.

* Badanie w panelu Ariadna na zlecenie Grupy KRUK przeprowadzone 10-14 maja 2019 roku na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku powyżej 18 lat, liczącej N=1106. Metoda: CAWI.

REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Poznaniu

kiedy
2019-06-22 19:00
miejsce
Blue Note Jazz Club, Poznań, ul....
wstęp biletowany
kiedy
2019-06-23 19:00
miejsce
Blue Note Jazz Club, Poznań, ul....
wstęp biletowany
kiedy
2019-06-30 20:00
miejsce
Sala Ziemi, Poznań, ul. Głogowska 14
wstęp biletowany
kiedy
2019-07-15 19:00
miejsce
BaRock Club, Poznań, ul. Wielka 9
wstęp biletowany




Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

email:
hasło:
 
bezpieczne logowanie SSL
zapomniałem hasła | zarejestruj się