Wrześniowo-październikowy repertuar Teatru Wielkiego w Poznaniu
fot. nadesłane
II FESTIWAL MONIUSZKI Festiwal Moniuszki, zainicjowany w 2023 roku, to propozycja, która nawiązuje do bogatej historii poznańskiej sceny. Teatr Wielki przez lata działalności był organizatorem wielu wydarzeń festiwalowych, m.in. znanych w całej Polsce „Poznańskich Dni Verdiego” czy eksponującego polsko-niemieckie związki muzyczne Festiwalu Hoffmannowskiego.
REKLAMA
Od 28 września do 13 października Poznań rozbrzmiewać będzie kompozycjami patrona Teatru Wielkiego. To jedyna taka szansa, by odkryć Moniuszkę, jakiego jeszcze Państwo nie znają oraz przekonać się, że jego twórczość zaskakuje, wzrusza i zachwyca. Podczas Festiwalu artyści poznańskiej sceny wraz z zaproszonymi gośćmi zaprezentują bogaty, różnorodny program, który spełni oczekiwania zarówno widzów stęsknionych tradycyjnych interpretacji dzieł Moniuszki, jak i czekających na wydarzenia, które w nietuzinkowy sposób ukażą uniwersalizm jego muzyki.
Drugą edycję Festiwalu otworzy premiera jednoaktowej opery „Flis” Stanisława Moniuszki, która – po trzech wcześniejszych realizacjach w Teatrze Wielkim w Poznaniu – tym razem zostanie przedstawiona w kameralnym opracowaniu Jakuba Lisa, muzykologa-detektywa, jak sam siebie nazywa, specjalizującego się w muzyce Moniuszki i Karola Kurpińskiego. Inscenizację przygotuje Barbara Poll, a kierownikiem muzycznym będzie Rafał Kłoczko. Na spotkanie z „Flisem” zapraszamy do… Teatru Polskiego, którego wnętrze podkreśli kameralność dzieła (28-29.09.2024).
Mocnym akcentem Festiwalu będzie prezentacja „Jawnuty”. Poruszającą inscenizację Ilarii Lanzino z udziałem romskich artystów widzowie zobaczą na scenie pod Pegazem po raz pierwszy. Premiera na Międzynarodowych Targach Poznańskich (16.12.2022) zachwyciła publiczność i została doceniona przez międzynarodowe jury International Opera Awards statuetką w kategorii „dzieło odkryte na nowo” (listopad 2023). Czy historia trudnej miłości, która obnaża dręczące współczesność uprzedzenia i stereotypy da nowe spojrzenie na twórczość Stanisława Moniuszki? Przekonamy się na początku października (3-6.10.2024).
Festiwal będzie również okazją do rozsmakowania się w pieśniach Mistrza Stanisława, które zabrzmią podczas dwóch wieczorów: w Bazarze Poznańskim (1.10.2024) i w operowym foyer (13.10.2024). Artyści Teatru wystąpią pod Andreia Yakushaua. Piękno kameralistyki wokalnej w pigułce. Warto posłuchać!
Podczas naszego Festiwalu nie zabraknie także propozycji dla najmłodszych melomanów. „najnajMONIUSZKO” to krótka muzyczna opowieść inspirowana muzyką Moniuszki, w której głos ludzki, brzmienie fortepianu i instrumentów perkusyjnych pobudzą wyobraźnię i ukażą różnorodność świata dźwięków. Propozycja dla maluszków w wieku 0-3 z opiekunami (13.10.2024).
Będzie nowatorsko, będzie klasycznie, i dla najnajmłodszych, i dla tych, którzy operę znają i kochają nie od dziś. Z pewnością nie zabraknie emocji i wzruszeń, zatem już dziś rezerwujcie Państwo czas na wydarzenia festiwalowe i planujcie wieczory z Moniuszką!
Dyrektor Festiwalu: Renata Borowska-Juszczyńska
Dyrektor artystyczny: Szymon Mechliński
Przewodniczący Rady Programowej: John Allison
Rada Programowa: Jacek Kaspszyk, Olena Skrok
FLIS
piątek, 28.09.2024, Teatr Polski w Poznaniu, godz. 19:00 PREMIERA
sobota, 29.09.2024, Teatr Polski w Poznaniu, godz. 18:00
„Flis”, jednoaktowa opera Stanisława Moniuszki do libretta Stanisława Bogusławskiego, powstała dla warszawskiej sceny w czasie wyjazdu kompozytora do Paryża. Historia miłości Zosi i flisaka Franka, której scenerią jest nadwiślańska wioska nieopodal Warszawy. Na marzeniu byciu małżeństwem kładzie się cieniem decyzja ojca Zosi, który obiecał jej rękę miejskiemu fryzjerowi o imieniu Jakub. Konflikt między młodymi mężczyznami ostatecznie zostaje zażegnany, ponieważ Franek odkrywa, że rywal jest jego zaginionym w dzieciństwie bratem. Wobec tego faktu Jakub rezygnuje z wcześniejszej umowy z ojcem Zosi i ustępuje bratu miejsca.
Teatr Wielki w Poznaniu przygotował premiery „Flisa” w 1930, 1949 i 1997 roku. Wracamy do tytułu patrona Sceny pod Pegazem niemal po trzech dekadach i… będzie to inny „Flis”, bo w kameralnym opracowaniu Jakuba Mateusza Lisa, który nie potrafi przejść obojętnie obok najmniejszej kartki z podpisem Moniuszki. Kierownictwo muzyczne sprawować będzie Rafał Kłoczko, doskonale znany poznańskiej publiczności m.in. z brawurowego przygotowania „Jawnuty”, natomiast reżyserię powierzyliśmy Barbarze Poll – polskiej artystce ze Stanów Zjednoczonych. Siłą kameralnej odsłony „Flisa” będą również młodzi wykonawcy – soliści i muzycy orkiestry, których zaprosiliśmy w ramach pracy projektowej do realizacji tego wydarzenia. Jesteśmy przekonani, że nowy „Flis” wypłynie – nomen omen – na szerokie wody. Zapraszamy na wspólny rejs!
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne: Rafał Kłoczko
reżyseria: Barbara Poll
opracowanie muzyczne: Rafał Kłoczko, Jakub Lis
scenografia i kostiumy: Karolina Grzeszczuk
ruch sceniczny: Viktor Davydiuk
kierownictwo Chóru: Dominika Nakielna
Obsada
Zosia: Magdalena Stefaniak
Franek: Albert Memeti
Jakub: Paweł Trojak
Szóstak: Michał Romanowski
Antoni: Sebastian Rutkowski
Chór Przyoperowy i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
PIEŚNI MONIUSZKI KAMERALNIE
Międzynarodowy Dzień Muzyki
wtorek, 1.10.2024, Bazar Poznański, godz. 19:00
dyrygent: Andrei Yakushau
Na początek parę liczb. TRZYSTA! Ponad trzysta pieśni skomponował Stanisław Moniuszko w ciągu swojego życia. Pierwszy cykl zatytułowany „Trzy pieśni” do słów Adama Mickiewicza ukazał się w 1838 roku. Kompozytor liczył wtedy zaledwie 19 lat i był pilnym studentem – jak chcą biografowie – berlińskiej Singakademie. A teraz konkretne wskazówki. Daty: 1 października 2024. Gdzie: Bazar Poznański. Kogo usłyszymy? Artystów Teatru Wielkiego w Poznaniu pod dyrekcją Andreia Yakushaua. Prawdziwa gratka dla miłośników repertuar Moniuszkowskiego i nie tylko.
JAWNUTA ALBO ROMSKIE HISTORIE na motywach opery Stanisława Moniuszki
PO RAZ PIERWSZY NA NASZEJ SCENIE!
czwartek, 3.10.2024, godz. 19:00
piątek, 4.10.2024, godz. 19:00
sobota, 5.10.2024, godz. 19:00
niedziela, 6.10.2024, godz. 18:00
Ponadczasowe piękno muzyki, aktualny przekaz i poruszająca inscenizacja – to najkrótsza recenzja spektaklu wyróżnionego „operowym Oscarem” w konkursie International Opera Awards 2023.
„Jawnuta” Stanisława Moniuszki w reżyserskiej interpretacji Ilarii Lanzino zachwyciła nie tylko publiczność, ale również została doceniona przez międzynarodowe jury International Opera Awards, zwyciężając w kategorii „dzieło odkryte na nowo”. To drugi „operowy Oscar” – jak powszechnie nazywane są International Opera Awards – dla Teatru Wielkiego w Poznaniu. Pierwszą statuetkę, również w kategorii „dzieło odkryte na nowo”, Teatr otrzymał w 2021 roku za inscenizację „Parii”. Oba wyróżnienia doceniają realizowanie tytułów Moniuszki – patrona poznańskiej Opery.
Wielka miłość, która musi zmierzyć się z uprzedzeniami. On, Stach, wywodzi się z zamożnej rodziny, ona, Chicha jest Cyganką. Na drodze ich szczęścia stają odwieczne zasady, nietolerancja i upór. Czy Stach i Chicha będą mogli być razem? Czy rodzinne tajemnice wyjdą na jaw? Czy happy end zawsze jest happy endem?
Premiera „Jawnuty” miała miejsce w czasie generalnego remontu sceny Teatru, dlatego inscenizacja została zaprezentowana w jednej z hal Międzynarodowych Targów Poznańskich. Nieoczywista przestrzeń spektaklu stała się jednym z kluczowych elementów nakreślonej przez Lanzino opowieści o tragicznej historii Romów. Reżyserka zaprosiła do współtworzenia spektaklu artystów romskich ze słynnej muzycznej dynastii Czurejów – ich twórczość dopełniła muzykę Moniuszki, dzięki czemu spektakl w zaskakujący sposób przedstawił nie tylko historię trudnej miłości i obnażył tkwiące w nas uprzedzenia, ale też był niezwykłą lekcją tolerancji oraz pamięci o zagładzie Romów.
„Jawnuta” w poznańskiej wersji robi niesamowite wrażenie. Kamil Zofiński, kultura.poznan.pl
Niezwykły wieczór operowy, który zdecydowanie warto zobaczyć. Karin Coper, „Orpheus”
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne: Rafał Kłoczko
reżyseria i choreografia: Ilaria Lanzino
dekoracje: Dorota Karolczak
kostiumy: Ilona Binarsch
światła: Wiktor Kuźma
projekcje: Leszek Stryła
opracowanie muzyczne: Rafał Kłoczko, Jakub Lis
kierownictwo Chóru: Mariusz Otto
Obsada
Chicha: Małgorzata Olejniczak-Worobiej
Stach: Piotr Kalina
Jawnuta: Galina Kuklina
Jewa: Magdalena Wilczyńska-Goś
Bartosz: Jaromir Trafankowski
Dżęga: Tomasz Mazur
Morygo: Damian Konieczek
Szymon: Rafał Korpik
Stara Jewa: Mariola Hendrykowska
Stary Szymon: Ryszard Dłużewicz
Matka Stacha: Anita Furgol-Kownacka
Siostra Stacha: Lucyna Białas
oraz
Giselle Czureja (śpiew, taniec, choreografia)
Mirosław Dymitrak (gitara, śpiew)
Sara Czureja-Łakatosz (cymbały węgierskie, śpiew)
Karolina Sydorowicz (skrzypce)
Miklosz Marek Czureja (fortepian)
i
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
RUSAŁKA | Dvořák
PO RAZ PIERWSZY NA NASZEJ SCENIE!
środa, 16.10.2024, godz. 19:00
piątek, 18.10.2024, godz. 19:00
niedziela, 20.10.2024, godz. 18:00
baśń muzyczna w 3 aktach
oryginalna czeska wersja językowa
Zakochana w Księciu Rusałka bez żalu opuszcza wodny świat. Niestraszna jest jej strata głosu, ani przepowiednia wiedźmy Ježibaby zwiastująca koniec miłości. Czy przepowiednia się spełni? Czy przekraczania granicy dwóch światów – realnego i baśniowego – jest możliwe? Na ile szczera i głęboka miłość wszystko zwycięża?
Ta baśń muzyczna w mistrzowski sposób eksponuje bliskie XIX wiekowi zainteresowanie światem duchów i wodnych stworów, które nękają zwykłych śmiertelników. Kompozytor nasycił partyturę „Rusałki” dramatyzmem i przejmującą nostalgią. To wspaniała romantyczna opowieść niosąca pytanie o siłę ludzkich namiętności.
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne: Martin Leginus
reżyseria: Karolina Sofulak
dekoracje: Dorota Karolczak
kostiumy: Risk made in Warsaw
światła: Giuseppe di Iorio
dramaturg: Eugene Lavrenchuk
projekcje: Leszek Stryła
tłumaczenie libretta na język polski: Jakub Pacześniak
kierownictwo Chóru: Mariusz Otto
współpraca muzyczna: Mieczysław Unger
asystent reżysera: Bartłomiej Szczeszek
Obsada
Rusałka: Iwona Sobotka
Książę: Dominik Sutowicz
Ježibaba: Gosha Kowalinska
Wodnik: Rafał Korpik
Obca Księżniczka: Magdalena Wilczyńska-Goś
Leśne Boginki: Iryna Ushanova-Rudko, Monika Mych-Nowicka, Dominika Stefańska
Leśniczy: Jaromir Trafankowski
Myśliwy: Tomasz Mazur
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
DON JUAN | BACH / MARCELLO / SCHNITTKE / BONDARA
Zdobywca 5 Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury 2021
piątek, 25.10.2024, godz. 19:00
sobota, 26.10.2024, godz. 19:00
niedziela, 27.10.2024, godz. 18:00
Jedna z najbardziej zniewalających postaci kultury zachodniej – Don Juan – nadal inspiruje twórców.
O przyczynę donżuanizmu pytają pisarze, twórcy filmowi i choreografowie. Czy w naszej zseksualizowanej rzeczywistość i przy wszechobecnej pornografii zachowania w typie uwodziciela z Sewilli jeszcze szokują? Gdzie ukrywa się miłość, czułość i zrozumienie? Opowieść o Don Juanie – inspirująca powstanie wielu dzieł sztuki – nadal potrafi zaskakiwać.
Don Juan w ujęciu choreografa Roberta Bondary to nie namiętny kochanek, niestrudzony w podbojach amant, a raczej człowiek pozbawiony ciepła i współczucia, odrzucony przez ojca, wychowany w przeświadczeniu, że wrażliwość jednoznacznie kojarzona jest ze słabością. Tę różnorodność i nieoczywistość tytułowego bohatera najlepiej odzwierciedla choreografia duetów, która jest ciągłym poszukiwaniem balansu między liryzmem a brutalnością, łagodnością i zdecydowaniem. Poprzez kolejne sceny Bondara wytrwale rekonstruuje życiorys tytułowego bohatera, szukając odpowiedzi na pytanie, jakie wydarzenia ukształtowały Don Juana, co wpłynęło na jego nieokiełznaną naturę oraz czy ma on szansę stworzyć bliską relację z drugą osobą. Muzyczną ramę spektaklu stanowią kompozycje Bacha, Marcella i Glucka oraz wyraziście spinający klamrą losy Don Juana przejmujący Concerto grosso nr 1 Alfreda Schnittkego.
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne: Marta Kluczyńska
choreografia i reżyseria: Robert Bondara
dekoracje i kostiumy: Julia Skrzynecka
reżyseria świateł: Maciej Igielski
projekcje: Karolina fender Noińska www.jajkofilm.com
asystenci choreografa: Agnieszka Wolna-Bartosik, Elvis Val, Arkadiusz Gumny
Wykonawcy
Balet i Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Szczegóły repertuaru:
https://opera.poznan.pl/pl/
Drugą edycję Festiwalu otworzy premiera jednoaktowej opery „Flis” Stanisława Moniuszki, która – po trzech wcześniejszych realizacjach w Teatrze Wielkim w Poznaniu – tym razem zostanie przedstawiona w kameralnym opracowaniu Jakuba Lisa, muzykologa-detektywa, jak sam siebie nazywa, specjalizującego się w muzyce Moniuszki i Karola Kurpińskiego. Inscenizację przygotuje Barbara Poll, a kierownikiem muzycznym będzie Rafał Kłoczko. Na spotkanie z „Flisem” zapraszamy do… Teatru Polskiego, którego wnętrze podkreśli kameralność dzieła (28-29.09.2024).
Mocnym akcentem Festiwalu będzie prezentacja „Jawnuty”. Poruszającą inscenizację Ilarii Lanzino z udziałem romskich artystów widzowie zobaczą na scenie pod Pegazem po raz pierwszy. Premiera na Międzynarodowych Targach Poznańskich (16.12.2022) zachwyciła publiczność i została doceniona przez międzynarodowe jury International Opera Awards statuetką w kategorii „dzieło odkryte na nowo” (listopad 2023). Czy historia trudnej miłości, która obnaża dręczące współczesność uprzedzenia i stereotypy da nowe spojrzenie na twórczość Stanisława Moniuszki? Przekonamy się na początku października (3-6.10.2024).
Festiwal będzie również okazją do rozsmakowania się w pieśniach Mistrza Stanisława, które zabrzmią podczas dwóch wieczorów: w Bazarze Poznańskim (1.10.2024) i w operowym foyer (13.10.2024). Artyści Teatru wystąpią pod Andreia Yakushaua. Piękno kameralistyki wokalnej w pigułce. Warto posłuchać!
Podczas naszego Festiwalu nie zabraknie także propozycji dla najmłodszych melomanów. „najnajMONIUSZKO” to krótka muzyczna opowieść inspirowana muzyką Moniuszki, w której głos ludzki, brzmienie fortepianu i instrumentów perkusyjnych pobudzą wyobraźnię i ukażą różnorodność świata dźwięków. Propozycja dla maluszków w wieku 0-3 z opiekunami (13.10.2024).
Będzie nowatorsko, będzie klasycznie, i dla najnajmłodszych, i dla tych, którzy operę znają i kochają nie od dziś. Z pewnością nie zabraknie emocji i wzruszeń, zatem już dziś rezerwujcie Państwo czas na wydarzenia festiwalowe i planujcie wieczory z Moniuszką!
Dyrektor Festiwalu: Renata Borowska-Juszczyńska
Dyrektor artystyczny: Szymon Mechliński
Przewodniczący Rady Programowej: John Allison
Rada Programowa: Jacek Kaspszyk, Olena Skrok
FLIS
piątek, 28.09.2024, Teatr Polski w Poznaniu, godz. 19:00 PREMIERA
sobota, 29.09.2024, Teatr Polski w Poznaniu, godz. 18:00
„Flis”, jednoaktowa opera Stanisława Moniuszki do libretta Stanisława Bogusławskiego, powstała dla warszawskiej sceny w czasie wyjazdu kompozytora do Paryża. Historia miłości Zosi i flisaka Franka, której scenerią jest nadwiślańska wioska nieopodal Warszawy. Na marzeniu byciu małżeństwem kładzie się cieniem decyzja ojca Zosi, który obiecał jej rękę miejskiemu fryzjerowi o imieniu Jakub. Konflikt między młodymi mężczyznami ostatecznie zostaje zażegnany, ponieważ Franek odkrywa, że rywal jest jego zaginionym w dzieciństwie bratem. Wobec tego faktu Jakub rezygnuje z wcześniejszej umowy z ojcem Zosi i ustępuje bratu miejsca.
Teatr Wielki w Poznaniu przygotował premiery „Flisa” w 1930, 1949 i 1997 roku. Wracamy do tytułu patrona Sceny pod Pegazem niemal po trzech dekadach i… będzie to inny „Flis”, bo w kameralnym opracowaniu Jakuba Mateusza Lisa, który nie potrafi przejść obojętnie obok najmniejszej kartki z podpisem Moniuszki. Kierownictwo muzyczne sprawować będzie Rafał Kłoczko, doskonale znany poznańskiej publiczności m.in. z brawurowego przygotowania „Jawnuty”, natomiast reżyserię powierzyliśmy Barbarze Poll – polskiej artystce ze Stanów Zjednoczonych. Siłą kameralnej odsłony „Flisa” będą również młodzi wykonawcy – soliści i muzycy orkiestry, których zaprosiliśmy w ramach pracy projektowej do realizacji tego wydarzenia. Jesteśmy przekonani, że nowy „Flis” wypłynie – nomen omen – na szerokie wody. Zapraszamy na wspólny rejs!
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne: Rafał Kłoczko
reżyseria: Barbara Poll
opracowanie muzyczne: Rafał Kłoczko, Jakub Lis
scenografia i kostiumy: Karolina Grzeszczuk
ruch sceniczny: Viktor Davydiuk
kierownictwo Chóru: Dominika Nakielna
Obsada
Zosia: Magdalena Stefaniak
Franek: Albert Memeti
Jakub: Paweł Trojak
Szóstak: Michał Romanowski
Antoni: Sebastian Rutkowski
Chór Przyoperowy i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
PIEŚNI MONIUSZKI KAMERALNIE
Międzynarodowy Dzień Muzyki
wtorek, 1.10.2024, Bazar Poznański, godz. 19:00
dyrygent: Andrei Yakushau
Na początek parę liczb. TRZYSTA! Ponad trzysta pieśni skomponował Stanisław Moniuszko w ciągu swojego życia. Pierwszy cykl zatytułowany „Trzy pieśni” do słów Adama Mickiewicza ukazał się w 1838 roku. Kompozytor liczył wtedy zaledwie 19 lat i był pilnym studentem – jak chcą biografowie – berlińskiej Singakademie. A teraz konkretne wskazówki. Daty: 1 października 2024. Gdzie: Bazar Poznański. Kogo usłyszymy? Artystów Teatru Wielkiego w Poznaniu pod dyrekcją Andreia Yakushaua. Prawdziwa gratka dla miłośników repertuar Moniuszkowskiego i nie tylko.
JAWNUTA ALBO ROMSKIE HISTORIE na motywach opery Stanisława Moniuszki
PO RAZ PIERWSZY NA NASZEJ SCENIE!
czwartek, 3.10.2024, godz. 19:00
piątek, 4.10.2024, godz. 19:00
sobota, 5.10.2024, godz. 19:00
niedziela, 6.10.2024, godz. 18:00
Ponadczasowe piękno muzyki, aktualny przekaz i poruszająca inscenizacja – to najkrótsza recenzja spektaklu wyróżnionego „operowym Oscarem” w konkursie International Opera Awards 2023.
„Jawnuta” Stanisława Moniuszki w reżyserskiej interpretacji Ilarii Lanzino zachwyciła nie tylko publiczność, ale również została doceniona przez międzynarodowe jury International Opera Awards, zwyciężając w kategorii „dzieło odkryte na nowo”. To drugi „operowy Oscar” – jak powszechnie nazywane są International Opera Awards – dla Teatru Wielkiego w Poznaniu. Pierwszą statuetkę, również w kategorii „dzieło odkryte na nowo”, Teatr otrzymał w 2021 roku za inscenizację „Parii”. Oba wyróżnienia doceniają realizowanie tytułów Moniuszki – patrona poznańskiej Opery.
Premiera „Jawnuty” miała miejsce w czasie generalnego remontu sceny Teatru, dlatego inscenizacja została zaprezentowana w jednej z hal Międzynarodowych Targów Poznańskich. Nieoczywista przestrzeń spektaklu stała się jednym z kluczowych elementów nakreślonej przez Lanzino opowieści o tragicznej historii Romów. Reżyserka zaprosiła do współtworzenia spektaklu artystów romskich ze słynnej muzycznej dynastii Czurejów – ich twórczość dopełniła muzykę Moniuszki, dzięki czemu spektakl w zaskakujący sposób przedstawił nie tylko historię trudnej miłości i obnażył tkwiące w nas uprzedzenia, ale też był niezwykłą lekcją tolerancji oraz pamięci o zagładzie Romów.
„Jawnuta” w poznańskiej wersji robi niesamowite wrażenie. Kamil Zofiński, kultura.poznan.pl
Niezwykły wieczór operowy, który zdecydowanie warto zobaczyć. Karin Coper, „Orpheus”
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne: Rafał Kłoczko
reżyseria i choreografia: Ilaria Lanzino
dekoracje: Dorota Karolczak
kostiumy: Ilona Binarsch
światła: Wiktor Kuźma
projekcje: Leszek Stryła
opracowanie muzyczne: Rafał Kłoczko, Jakub Lis
kierownictwo Chóru: Mariusz Otto
Obsada
Chicha: Małgorzata Olejniczak-Worobiej
Stach: Piotr Kalina
Jawnuta: Galina Kuklina
Jewa: Magdalena Wilczyńska-Goś
Bartosz: Jaromir Trafankowski
Dżęga: Tomasz Mazur
Morygo: Damian Konieczek
Szymon: Rafał Korpik
Stara Jewa: Mariola Hendrykowska
Stary Szymon: Ryszard Dłużewicz
Matka Stacha: Anita Furgol-Kownacka
Siostra Stacha: Lucyna Białas
oraz
Giselle Czureja (śpiew, taniec, choreografia)
Mirosław Dymitrak (gitara, śpiew)
Sara Czureja-Łakatosz (cymbały węgierskie, śpiew)
Karolina Sydorowicz (skrzypce)
Miklosz Marek Czureja (fortepian)
i
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
RUSAŁKA | Dvořák
PO RAZ PIERWSZY NA NASZEJ SCENIE!
środa, 16.10.2024, godz. 19:00
piątek, 18.10.2024, godz. 19:00
niedziela, 20.10.2024, godz. 18:00
baśń muzyczna w 3 aktach
oryginalna czeska wersja językowa
Zakochana w Księciu Rusałka bez żalu opuszcza wodny świat. Niestraszna jest jej strata głosu, ani przepowiednia wiedźmy Ježibaby zwiastująca koniec miłości. Czy przepowiednia się spełni? Czy przekraczania granicy dwóch światów – realnego i baśniowego – jest możliwe? Na ile szczera i głęboka miłość wszystko zwycięża?
Ta baśń muzyczna w mistrzowski sposób eksponuje bliskie XIX wiekowi zainteresowanie światem duchów i wodnych stworów, które nękają zwykłych śmiertelników. Kompozytor nasycił partyturę „Rusałki” dramatyzmem i przejmującą nostalgią. To wspaniała romantyczna opowieść niosąca pytanie o siłę ludzkich namiętności.
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne: Martin Leginus
reżyseria: Karolina Sofulak
dekoracje: Dorota Karolczak
kostiumy: Risk made in Warsaw
światła: Giuseppe di Iorio
dramaturg: Eugene Lavrenchuk
projekcje: Leszek Stryła
tłumaczenie libretta na język polski: Jakub Pacześniak
kierownictwo Chóru: Mariusz Otto
współpraca muzyczna: Mieczysław Unger
asystent reżysera: Bartłomiej Szczeszek
Obsada
Rusałka: Iwona Sobotka
Książę: Dominik Sutowicz
Ježibaba: Gosha Kowalinska
Wodnik: Rafał Korpik
Obca Księżniczka: Magdalena Wilczyńska-Goś
Leśne Boginki: Iryna Ushanova-Rudko, Monika Mych-Nowicka, Dominika Stefańska
Leśniczy: Jaromir Trafankowski
Myśliwy: Tomasz Mazur
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
DON JUAN | BACH / MARCELLO / SCHNITTKE / BONDARA
Zdobywca 5 Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury 2021
piątek, 25.10.2024, godz. 19:00
sobota, 26.10.2024, godz. 19:00
niedziela, 27.10.2024, godz. 18:00
Jedna z najbardziej zniewalających postaci kultury zachodniej – Don Juan – nadal inspiruje twórców.
O przyczynę donżuanizmu pytają pisarze, twórcy filmowi i choreografowie. Czy w naszej zseksualizowanej rzeczywistość i przy wszechobecnej pornografii zachowania w typie uwodziciela z Sewilli jeszcze szokują? Gdzie ukrywa się miłość, czułość i zrozumienie? Opowieść o Don Juanie – inspirująca powstanie wielu dzieł sztuki – nadal potrafi zaskakiwać.
Don Juan w ujęciu choreografa Roberta Bondary to nie namiętny kochanek, niestrudzony w podbojach amant, a raczej człowiek pozbawiony ciepła i współczucia, odrzucony przez ojca, wychowany w przeświadczeniu, że wrażliwość jednoznacznie kojarzona jest ze słabością. Tę różnorodność i nieoczywistość tytułowego bohatera najlepiej odzwierciedla choreografia duetów, która jest ciągłym poszukiwaniem balansu między liryzmem a brutalnością, łagodnością i zdecydowaniem. Poprzez kolejne sceny Bondara wytrwale rekonstruuje życiorys tytułowego bohatera, szukając odpowiedzi na pytanie, jakie wydarzenia ukształtowały Don Juana, co wpłynęło na jego nieokiełznaną naturę oraz czy ma on szansę stworzyć bliską relację z drugą osobą. Muzyczną ramę spektaklu stanowią kompozycje Bacha, Marcella i Glucka oraz wyraziście spinający klamrą losy Don Juana przejmujący Concerto grosso nr 1 Alfreda Schnittkego.
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne: Marta Kluczyńska
choreografia i reżyseria: Robert Bondara
dekoracje i kostiumy: Julia Skrzynecka
reżyseria świateł: Maciej Igielski
projekcje: Karolina fender Noińska www.jajkofilm.com
asystenci choreografa: Agnieszka Wolna-Bartosik, Elvis Val, Arkadiusz Gumny
Wykonawcy
Balet i Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Szczegóły repertuaru:
https://opera.poznan.pl/pl/
PRZECZYTAJ JESZCZE