16 styczeń 2019

Praca w IT daje kobietom duże możliwości. Pozwala łączyć karierę z życiem rodzinnym

Możliwość pracy zdalnej, łączenia kariery z życiem rodzinnym, swobodna atmosfera i satysfakcjonujące zarobki – to zdaniem kobiet główne zalety pracy w branży IT. Co istotne, żeby pracować w IT, nie trzeba mieć wykształcenia kierunkowego ani studiów technicznych. W Polsce 1/3 kobiet zatrudnionych w tej branży stanowią absolwentki kierunków społecznych, humanistycznych i artystycznych. – Za mniej więcej dekadę kobiety będą stanowiły już około 40 proc. pracowników branży IT – prognozuje założycielka Femtech Sheela Subramanian. Jak podkreśla, ważne jest jednak, aby kompetencje w zakresie nowych technologii zaczynać rozwijać już na etapie przedszkoli i podstawówek.

fot. newseria.pl

Zauważyłam, że kobiety w branży IT są o krok do tyłu. Uważają, że nie nadają się do tego tak dobrze jak mężczyźni. Ale moim zdaniem to nie mężczyźni stoją im na drodze, ale one same stanowią dla siebie przeszkodę. Chodzi o to, aby one same zdecydowały się na ten krok. Najwyższa pora, aby zrobiły krok naprzód i weszły do branży, ponieważ się do tego nadają, są bardzo inteligentne. Jesteśmy obecne w różnych branżach technicznych, a nawet w NASA. Dlaczego więc miałoby nas nie być w IT? Każdy może tutaj spróbować swoich sił – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Sheela Subramanian, założycielka Femtech, organizacji zajmującej się promowaniem kobiet w IT i nowych technologiach.

Jak podkreśla, IT stwarza kobietom ogromne możliwości, z których powinny w większym stopniu korzystać. Zwłaszcza że jest to branża, która nie wymaga robienia przerwy w karierze zawodowej po założeniu rodziny i urodzeniu dzieci.

Kobiety po założeniu rodziny często mają przerwę w pracy. Natomiast w IT mogłyby dalej pracować, ponieważ firmy chętnie udzielają zleceń, które można realizować z domu. Jest to ścieżka kariery, która pozwala na zdalne wykonywanie zleceń i zachowanie produktywności bez potrzeby przerywania kariery –mówi Sheela Subramanian.

Co istotne, żeby zacząć pracę w IT nie trzeba także mieć wykształcenia kierunkowego ani studiów technicznych – ważniejsze są zainteresowania i determinacja. W Polsce tylko połowa (48,3 proc.) kobiet zatrudnionych w IT skończyła studia na kierunku ścisłym. 1/3 stanowią natomiast absolwentki kierunków społecznych, humanistycznych i artystycznych – wynika z raportu SW Research „Kobiety w IT 2018” dla Fundacji Carrots. Zdecydowana większość (72 proc.) kobiet zatrudnionych w branży IT jest zadowolonych ze swojej pracy. Na plus zaliczają m.in. wysokość zarobków i możliwość pracy zdalnej.

Z drugiej strony, jak wynika z raportu, 53 proc. kobiet zatrudnionych w IT uważa, że jest im trudniej niż mężczyznom poradzić sobie w branży nowych technologii. Połowa z nich ocenia też, że zarabiają mniej niż mężczyźni na tych samych stanowiskach. Jednak 76 proc. wskazuje, że powodem takiego stanu jest fakt, że kobiety same stwarzają sobie ograniczenia z powodu panujących stereotypów i ról społecznych.

Myślę, że za około 10 lat około 40 proc. pracowników branży IT będą stanowiły kobiety. W porównaniu do stanu obecnego będzie to ogromny wzrost. W jednej z firm z branży IT, dla której pracowałam, na dziesięć zatrudnionych osób była tylko jedna kobieta, zajmująca się tylko tworzeniem grafiki. Nie robiła nic związanego ze sztuczną inteligencją czy z nowymi technologiami. Kobiety chyba jeszcze nie dojrzały do tego, aby spróbować swoich sił w tym obszarze, ale powinny do tego dążyć, aby móc się dalej rozwijać – mówi Sheela Subramanian.

Założyciela Femtech podkreśla również, że kształcenie w kierunku nowych technologii trzeba zaczynać jak najwcześniej, już na etapie przedszkoli i podstawówek. Zwłaszcza że według prognoz World Economic Forum 65 proc. uczniów podstawówek będzie w przyszłości pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją, związanych właśnie z nowymi technologiami. Tymczasem, jak pokazało badanie EU Kids Online 2018, 85 proc. nastolatków codziennie lub prawie codziennie łączy się z siecią, ale technologii używają przeważnie w sposób bierny. 60 proc. nigdy nie stworzyło niczego za pomocą aplikacji. Dlatego ważne jest, aby uczyć dzieci i młodzież lepiej wykorzystywać potencjał, jaki stwarzają internet i nowe technologie.

Naukę w tym kierunku warto zacząć już na etapie szkolnym – wśród uczniów i przedszkolaków. Technologia jest obecna wszędzie – każdy dziś ma przy sobie telefon czy tablet, nawet małe dzieci wiedzą, jak scrollować. Trzeba zatem zacząć tutaj – nauczyć je, jak wykorzystywać te możliwości – podkreśla Sheela Subramanian.

Raport KE „Women in Digital Age” pokazuje, że tylko 13 proc. kobiet, które kończą kierunki informatyczne i technologiczne, podejmuje dalszą pracę w swojej branży. Udział kobiet w sektorze cyfrowym nie zmienił się znacząco w ciągu ostatnich dekad. Potwierdza to również raport Frost&Sullivan dla ISC oraz Centre for Cyber Safety and Education, z którego wynika, że kobiety stanowią raptem 11 proc. pracowników zatrudnionych w branży cyberbezpieczeństwa na całym świecie i taka sytuacja utrzymuje się od 2013 roku.

źródło: newseria.pl

REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Poznaniu

kiedy
2019-05-22 20:00
miejsce
BaRock Club, Poznań, ul. Wielka 9
wstęp biletowany
kiedy
2019-05-24 19:30
miejsce
Centrum Kongresowo Dydaktyczne UM,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-05-24 20:00
miejsce
Mój Teatr, Poznań, Jana...
wstęp biletowany
kiedy
2019-05-25 18:00
miejsce
Mój Teatr, Poznań, Jana...
wstęp biletowany




Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

email:
hasło:
 
bezpieczne logowanie SSL
zapomniałem hasła | zarejestruj się